Menu Pages

WELCOME TO MOB +

All my loving teachers/students,

Please motivate yourselves to follow my web.
Enjoy improving your skill and ability in science teaching/ learning, especially in chemistry.

If any of you have a question about your difficulty in chemistry of your daily teaching/ learning, please feel free to contact me, and I will publish the answers to those that may be interesting for most of you.

I ask you also to leave a comment in my articles.

Thanks a lot.


Green Education through Eco Chemistry

"Green Education" bertujuan untuk melancarkan peningkatan kualitas pendidikan bangsa melalui penerapan "Eco Chemistry", yaitu pembelajaran yang dilakukan dengan memanfaatkan segala sesuatu yang alami, ramah lingkungan, sehat, praktis dan ekonomis. Pembelajaran ini memerlukan motivasi diri, internal maupun eksternal dan kepedulian terhadap lingkungan hidup.

Ide ini muncul sejak dicanangkannya tahun 2011 sebagai Tahun Internasional Kimia yang bertepatan dengan peringatan 100 tahun Marie Curie menerima hadiah nobel sebagai ilmuwan kimia wanita pertama. Sedang pemikiran dasar terungkapnya ide ini disebabkan oleh masalah dunia yang sangat memerlukan perhatian, yaitu "Green House Effect" dan "Global Warming." Tindakan ini merupakan salah satu wujud partisipasi aktif penulis terhadap pelaksanaan program wajib belajar 12 tahun dan "Surabaya Eco School."

Penulis mengajak pembaca untuk menerapkan "Green Education" melalui "Eco Chemistry" dalam kehidupan sehari-hari. "Green Education" berlangsung seumur hidup (Long life Education), sejak janin dalam kandungan ibu hingga akan masuk ke liang kubur. Marilah dengan niat dan tekad yang kuat kita tingkatkan terus pendidikan diantara kita, terutama anak bangsa sebagai generasi penerus. Pendidikan ini dapat berlangsung Dimana saja dan Kapan saja.

Contoh penerapan "Eco Chemistry" dalam pembelajaran di SMA Negeri 16 Surabaya secara bertahap penulis terbitkan dalam bentuk artikel. Pembelajaran "Eco Chemistry" yang dimulai di sekolah, terus dilanjutkan secara bertahap ke masyarakat. Diharapkan melalui terobosan baru ini, yaitu penerapan "Eco Chemistry", masyarakat memahami dan menyadari bahwa kimia sangat berperan dalam kehidupan dan masa depan bangsa. Hal ini sesuai dengan slogan "International Year of Chemistry 2011" (IYC 2011), yaitu Chemistry: Our Life and Our Future" yang telah ditetapkan oleh PBB melalui UNESCO. Insya Allah tujuan pendidikan ini dapat tercapai secara optimal.


Web Blog Sejuta Guru Indonesia

Para Pengunjung yang saya cintai,
Ini adalah Blog lamaku yang hingga saat ini digunakan oleh banyak guru, siswa, dan pihak lain yang memerlukan.

Saya juga memiliki Blog Baru lagi yang isinya mulai banyak dan artikel-artikelnya banyak yang berasal dari pertanyaan pengunjung dan permintaan artikel khusus.

Saya akan berupaya untuk mempublish artikel-artikel baru di kedua Blog ini, termasuk blog-blog saya yang lain. Insya Allah tiap hari saya tetap dapat meluangkan waktu untuk menulis artikel, baik tentang kimia, pendidikan seumur hidup, Eco School, kesehatan, dan artikel lainnya.

Semoga kebiasaan menulis ini tak pudar oleh apapun, walau memasuki usia senja. Berbuat yang terbaik untuk anak bangsa begitu indah, marilah bersama cerdaskan bangsa.

Terima kasih

Silakan Berkunjung di http://etnarufiati.guru-indonesia.net

Monday, 8 March 2010

PETROLEUM QUIZES

1. Petroleum can be classified as mixture of ….
a. hydrocarbon
b. aliphatic hydrocarbon
c. aromatic hydrocarbon
d. aliphatic and alisiclic hydrocarbon
e. aliphatic ans aromatic hydrocarbon

2. Crude oil is separated into different fractions with different boiling points and composition by fractional distillation. The wrong answer about these fractions is ….
a. Gas C1 – C5, gas cookers
b. Gasoline, C5–C10, combustion engines
c. Kerosene, C11 – C14 roofing
d. light gas-oil, C13 – C17,diesel engines
e. heavy gas-oil, C18 – C25, lubricants

3. Fraction distillation of a sample of cruide oil produce the fraction . The boiling point of the fraction are given below. Which fraction has the biggest molecules with approximate boling points (oC) below?
a. 20oC - 40oC
b. 40oC – 120oC
c. 120oC – 160oC
d. 160oC – 250oC
e. Above 250oC

4. Fractional distillation can be used to separate crude into kerosene, diesel oil, lubricating oil and petrol. What is the correct order of their boiling points ?
Lowest boiling point --> Highest boiling point
a. Lubricating oil, Kerosene, Diesel, Lubricating oil
b. Kerosene, Diesel, Lubricating oil, Petrol
c. Diesel, Kerosene, Lubricating oil, Petrol
d. Lubricating oil, Kerosene, Petrol, Petrol
e. Kerosene, Diesel, Petrol, Lubricating oil

5. Which of the following petroleum fraction is correctly matched to its use ?
a. Bitumen, as feedstock for chemical industry
b. Naptha, for making road
c. Lubricating oil, for making polishes and waxes
d. Diesel oil, as jet fuel
e. LNG, for making plastic

6. Natural gas is mainly … with smaller amounts of the other gaseous alkanes.
a. methane
b. ethane
c. propane
d. butane
e. pentane

7. At which location in the distillation column will petroleum gas, C1 - C4 hydrocarbons, be most likely to be collected?
First Column - Fraction A
Second Column - Fraction B
Third Column - Fraction C
Forth Column - Fraction D
Fifth Column - Fraction E
a. A
b. B
c. C
d. D
e, E

8. The hydrocarbons found in LPG contain … carbon atoms per molecule.
a. 1-2
b. 3-4
c. 5-12
d. 13-18
e. 17

9. Gasoline hydrocarbons contain … carbon atoms per molecule.
a. 1-2
b. 3-4
c. 5-12
d. 13-18
e. 17

10. The substance contains in the gasoline that has a high value of combustion is ....
a. heptanes
b. isoheptane
c. isooctane
d. octane
e. 2-methylheptane

11. The formulae of isooctane is ....
a. (CH3)2(CH2)6
b. (CH3)2CH(CH2)5
c. (CH3)3CCH2CH(CH3)2
d. (CH3)3C(CH2)3CH3
e. (CH3)3CCH2CH(CH3)2

12. For a gasoline to function properly in an engine, it should not begin to burn before it is ignited by the spark plug. If it does, it gives engine “knock.” The antiknock characteristics of a gasoline are rated by the octane-number scale. This scale is based on ….
a. heptane, given an octane number of 0
b. heptane, given an octane number of 100
c. 2,2,4-trimethylpentane, given an octane number of 0
d. 2,2,4-trimethylpentane, given an octane number of 100
e. heptane with the octane no. of 0 and isooctane with the octane no. of 100

13. The octane number of pure gasoline is 80%. The meaning of this percentage is the fuel contains ....
a. octane : heptane = 4 : 2
b. 80% octane and 20% heptane
c. 80 % heptane and 20% octane
d. 100% long chain hydrocarbon
e. 80% octane

14. The gasoline which has the octane number more than 92 is (are) ….
(1) premix (2) pertamax (3) pertamax plus
a. (1)
b. (2)
c. (3)
d. (1) and (2)
e. (2) and (3)

15. Recently, tetraethyllead doesn’t use for anti-knocking, because it ….
a. contains Pb
b. caused air pollution
c. doesn’t work properly
d. reacts with gasoline
e. consists of molecules

16. MTBE (Methyl Tertiary Butyl Ether) is used for ....
a. anti-knocking
b. improving gasoline
c. increasing the energy of gasoline
d. fuel's additive agent
e. removing TEL

17. Petroleum is separated by distillation into fractions such as gasoline and kerosene. These fractions are usually processed further—for example, to obtain a greater quantity of gasoline with the desired fuel characteristics. This processing is called ….
a. refining
b. solubility
c. filtration
d. evaporation
e. coagulation

18. One of the equations below is the cracking reaction. The correct answer is ….
a. C17H36 --> C8H18 + CH3CH=CH2 + 3CH2=CH2
b. C17H36 + 26 O2 --> 17 CO2 + 18 H2O
c. C8H16 + H2 --> C8H18
d. C8H16 + Br2 --> C8H16Br2
e. C8H16 + HCl --> C8H17Cl

19. Catalytic cracking of C16H34 will produce ….
a. octene and octane
b. octane only
c. octene only
d. benzene and decane
e. hexane and decane

20. Plastics are chemicals which are made from ....
a. fuel
b. benzene
c. gasoline
d. alkene
e. hydrocarbons

>>>>><<<<<

No comments:

My Blog List