Menu Pages

WELCOME TO MOB +

All my loving teachers/students,

Please motivate yourselves to follow my web.
Enjoy improving your skill and ability in science teaching/ learning, especially in chemistry.

If any of you have a question about your difficulty in chemistry of your daily teaching/ learning, please feel free to contact me, and I will publish the answers to those that may be interesting for most of you.

I ask you also to leave a comment in my articles.

Thanks a lot.


Green Education through Eco Chemistry

"Green Education" bertujuan untuk melancarkan peningkatan kualitas pendidikan bangsa melalui penerapan "Eco Chemistry", yaitu pembelajaran yang dilakukan dengan memanfaatkan segala sesuatu yang alami, ramah lingkungan, sehat, praktis dan ekonomis. Pembelajaran ini memerlukan motivasi diri, internal maupun eksternal dan kepedulian terhadap lingkungan hidup.

Ide ini muncul sejak dicanangkannya tahun 2011 sebagai Tahun Internasional Kimia yang bertepatan dengan peringatan 100 tahun Marie Curie menerima hadiah nobel sebagai ilmuwan kimia wanita pertama. Sedang pemikiran dasar terungkapnya ide ini disebabkan oleh masalah dunia yang sangat memerlukan perhatian, yaitu "Green House Effect" dan "Global Warming." Tindakan ini merupakan salah satu wujud partisipasi aktif penulis terhadap pelaksanaan program wajib belajar 12 tahun dan "Surabaya Eco School."

Penulis mengajak pembaca untuk menerapkan "Green Education" melalui "Eco Chemistry" dalam kehidupan sehari-hari. "Green Education" berlangsung seumur hidup (Long life Education), sejak janin dalam kandungan ibu hingga akan masuk ke liang kubur. Marilah dengan niat dan tekad yang kuat kita tingkatkan terus pendidikan diantara kita, terutama anak bangsa sebagai generasi penerus. Pendidikan ini dapat berlangsung Dimana saja dan Kapan saja.

Contoh penerapan "Eco Chemistry" dalam pembelajaran di SMA Negeri 16 Surabaya secara bertahap penulis terbitkan dalam bentuk artikel. Pembelajaran "Eco Chemistry" yang dimulai di sekolah, terus dilanjutkan secara bertahap ke masyarakat. Diharapkan melalui terobosan baru ini, yaitu penerapan "Eco Chemistry", masyarakat memahami dan menyadari bahwa kimia sangat berperan dalam kehidupan dan masa depan bangsa. Hal ini sesuai dengan slogan "International Year of Chemistry 2011" (IYC 2011), yaitu Chemistry: Our Life and Our Future" yang telah ditetapkan oleh PBB melalui UNESCO. Insya Allah tujuan pendidikan ini dapat tercapai secara optimal.


Web Blog Sejuta Guru Indonesia

Para Pengunjung yang saya cintai,
Ini adalah Blog lamaku yang hingga saat ini digunakan oleh banyak guru, siswa, dan pihak lain yang memerlukan.

Saya juga memiliki Blog Baru lagi yang isinya mulai banyak dan artikel-artikelnya banyak yang berasal dari pertanyaan pengunjung dan permintaan artikel khusus.

Saya akan berupaya untuk mempublish artikel-artikel baru di kedua Blog ini, termasuk blog-blog saya yang lain. Insya Allah tiap hari saya tetap dapat meluangkan waktu untuk menulis artikel, baik tentang kimia, pendidikan seumur hidup, Eco School, kesehatan, dan artikel lainnya.

Semoga kebiasaan menulis ini tak pudar oleh apapun, walau memasuki usia senja. Berbuat yang terbaik untuk anak bangsa begitu indah, marilah bersama cerdaskan bangsa.

Terima kasih

Silakan Berkunjung di http://etnarufiati.guru-indonesia.net

Monday, 8 March 2010

HYDROCARBON QUIZES Part III

CHEMICAL REACTION


1. Alkanes are saturated hydrocarbons and therefore, are generally ….
a. reactive
b. unreactive
c. quite reactive
d. more reactive than alkenes
e. less reactive than alkenes

2. The balanced equation for the combustion of pentane is ….
a. C3H8 + 5 O2 → 3 CO2 + 4 H2O
b. C5H12 + 8 O2 → 5 CO2 + 6 H2O
c. 2 C3H8 + O2 → 3 CH4 + 2 H2O
d. 2 C5H12 + 2 O2 → 10 CH4 + 2 H2O
e. 4 C5H12 + 2 O2 → 20 CH4 + 4 H2O

3. The reaction of alkanes with halogens is called ….
a. addition
b. substitution
c. oxidation
d. combustion
e. hydrogenation

4. What is the major product obtained from the monobromination of 2-methylbutane in the presence of light at room temperature?
a. 1-bromo-2-methylbutane
b. 2-bromo-2-methylbutane
c. 2-bromo-3-methylbutane
d. 3-bromo-2-methylbutane
e. 1-bromo-3-methylbutane

5. Alkanes react with the halogens via free-radical substitution reaction in the presence of sunlight. When methane reacts with chlorine in sunlight, so ….
a. a chain reaction is may not be occurred
b. a carbon tetrachloride is the main product
c. one or more chlorine atoms may replease hydrogen atoms
d. the products do not depend on the amounts of halogen and alkane
e. the yellowish-green colour of Cl2 fades and HCl(g) can be detected

6. The product of the hydrogenation of 2-butene is ….
a. n-butane
b. butane
c. 2-butane
d. 2-butene
e. 2-methylpropane

7. With which of the following would you expect to observe a color change when it was mixed with bromine water?
a. n-butane
b. 2-butene
c. 2-methylpropane
d. 2-methylbutane
e. Cyclobutane

8. The addition of Br2 to an alkene occurs so readily that bromine dissolved in carbon tetrachloride, CCl4. It is a useful reagent to test for unsaturation. When a few drops of the solution are added to an alkene, so ….
a. the bromine immediately react
b. the color of bromine changes
c. the reaction occurs suddently
d. the redbrown color of the bromine changes
e. the redbrown color of the bromine is immediately lost

9. The correct statement about the Markownikoff’s rule is ….
a. the richer gets rich
b. there is only one product formed
c. HBr is a symmetrical reagents
d. H2O could not be added to alkenes
e. H atom of HCl attacts C atom of C = C

10. The main product when HBr adds to 1-butene is ….
a. 2-butene
b. n-butane
c. 1-bromobutene
d. 1-bromobutane
e. 2-bromobutane

11. The addition of HCl to 2-methyl-2-butene follows Markovnikov's Rule. The product is
a. 2,3-dichloro-2-methylbutane
b. 2-chloro-2-methylbutane
c. 3-chloro-2-methylbutane
d. 1-chloro-2-methylbutane
e. 2-chlorobutane

12. If an excess of HCl is added to CH3C≡CH, the product is ….
a. propene
b. propane
c. 1-chloropropene
d. 1,1-dichloropropane
e. 2,2-dichloropropane

13. The reaction between CH2CHCH3 and H2O(g) will produce ….
a. Propene
b. propane
c. 1-propanol
d. 2-propanol
e. 1,2-propanediol

14. Ethene undergoes addition polymerization to give ….
a. ethane
b. butane
c. micromolecules
d. polyethene
e. polyethane

15. If 1-pronanol is added by sulfuric acid at 180ºC, the main product is ….
a. propane
b. propune
c. propene
d. 2-propanol
e. Propilsulphate

16. Butylbromide reacts with potassium hydroxide in alcohol. The main product is …
a. 1-chlorobutane
b. 2-chlorobutane
c. 1-chlorobutane
d. butane
e. butane

17. Which of the following could be dehydrohalogenated to give 2-butyne?
a. 2,2,3,3-tetrabromobutane
b. 2,2-dibromobutane
c. 1,4-dibromobutane
d. 1,2,3,4-tetrabromobutane

No comments:

My Blog List