Menu Pages

WELCOME TO MOB +

All my loving teachers/students,

Please motivate yourselves to follow my web.
Enjoy improving your skill and ability in science teaching/ learning, especially in chemistry.

If any of you have a question about your difficulty in chemistry of your daily teaching/ learning, please feel free to contact me, and I will publish the answers to those that may be interesting for most of you.

I ask you also to leave a comment in my articles.

Thanks a lot.


Green Education through Eco Chemistry

"Green Education" bertujuan untuk melancarkan peningkatan kualitas pendidikan bangsa melalui penerapan "Eco Chemistry", yaitu pembelajaran yang dilakukan dengan memanfaatkan segala sesuatu yang alami, ramah lingkungan, sehat, praktis dan ekonomis. Pembelajaran ini memerlukan motivasi diri, internal maupun eksternal dan kepedulian terhadap lingkungan hidup.

Ide ini muncul sejak dicanangkannya tahun 2011 sebagai Tahun Internasional Kimia yang bertepatan dengan peringatan 100 tahun Marie Curie menerima hadiah nobel sebagai ilmuwan kimia wanita pertama. Sedang pemikiran dasar terungkapnya ide ini disebabkan oleh masalah dunia yang sangat memerlukan perhatian, yaitu "Green House Effect" dan "Global Warming." Tindakan ini merupakan salah satu wujud partisipasi aktif penulis terhadap pelaksanaan program wajib belajar 12 tahun dan "Surabaya Eco School."

Penulis mengajak pembaca untuk menerapkan "Green Education" melalui "Eco Chemistry" dalam kehidupan sehari-hari. "Green Education" berlangsung seumur hidup (Long life Education), sejak janin dalam kandungan ibu hingga akan masuk ke liang kubur. Marilah dengan niat dan tekad yang kuat kita tingkatkan terus pendidikan diantara kita, terutama anak bangsa sebagai generasi penerus. Pendidikan ini dapat berlangsung Dimana saja dan Kapan saja.

Contoh penerapan "Eco Chemistry" dalam pembelajaran di SMA Negeri 16 Surabaya secara bertahap penulis terbitkan dalam bentuk artikel. Pembelajaran "Eco Chemistry" yang dimulai di sekolah, terus dilanjutkan secara bertahap ke masyarakat. Diharapkan melalui terobosan baru ini, yaitu penerapan "Eco Chemistry", masyarakat memahami dan menyadari bahwa kimia sangat berperan dalam kehidupan dan masa depan bangsa. Hal ini sesuai dengan slogan "International Year of Chemistry 2011" (IYC 2011), yaitu Chemistry: Our Life and Our Future" yang telah ditetapkan oleh PBB melalui UNESCO. Insya Allah tujuan pendidikan ini dapat tercapai secara optimal.


Web Blog Sejuta Guru Indonesia

Para Pengunjung yang saya cintai,
Ini adalah Blog lamaku yang hingga saat ini digunakan oleh banyak guru, siswa, dan pihak lain yang memerlukan.

Saya juga memiliki Blog Baru lagi yang isinya mulai banyak dan artikel-artikelnya banyak yang berasal dari pertanyaan pengunjung dan permintaan artikel khusus.

Saya akan berupaya untuk mempublish artikel-artikel baru di kedua Blog ini, termasuk blog-blog saya yang lain. Insya Allah tiap hari saya tetap dapat meluangkan waktu untuk menulis artikel, baik tentang kimia, pendidikan seumur hidup, Eco School, kesehatan, dan artikel lainnya.

Semoga kebiasaan menulis ini tak pudar oleh apapun, walau memasuki usia senja. Berbuat yang terbaik untuk anak bangsa begitu indah, marilah bersama cerdaskan bangsa.

Terima kasih

Silakan Berkunjung di http://etnarufiati.guru-indonesia.net

Saturday, 20 February 2010

REDOX REACTION QUIZ Part II

QUIZ FOR YOU 
1.      When the Cr6+ species is converted into Cr3+ ions the chromium is being ….
a.       reacted                             
b.      decayed
c.       reduced                            
d.      oxidized
e.       neutralized
2.      When iodide ions are converted into iodine, it is being ….
a.       reduced                            
b.      oxidised   
c.       decayed                            
d.      atomized
e.       neutralized
3.      The equations below which classified as reduction(s) is (are) ….
(1) PbO(s) + C(s) à Pb(s) + CO(g)
            (2) Cl2(g) + H2(g) à 2HCl(g)
            (3) Na+(l) + e à Na(l)
a.       (1)
b.      (1) and (2)
c.       (1) and (3)
d.      (2) and (3)
e.       (1), (2), and (3)                 
4.      The photosynthesis’ reaction: 6CO+ 6H2à C6H12O+ 6O2  The wrong statement about this reaction is ….
a.       carbon dioxide is oxidized       
b.      oxidation occurs when hydrogen is lost
c.       reduction occurs when hydrogen is gained
d.      water loses its hydrogen to carbon dioxide
e.       carbon dioxide gains hydrogen from water
5.      In covalent bonds electrons will shift toward the more electronegative element. Water is formed by the following reaction: 2H +  O2  à  H2O. In the water molecule electrons shift away from the hydrogen atoms (oxidized) and toward the oxygen atom (reduced). The correct answer which relates to the information above is ….
a.       hydrogen is oxidized       
b.      there is a transferring electron
c.       oxygen is a reducing agent
d.      hydrogen is a oxidizing agent
e.       there is an ionic reaction
6.      Examples of common redox reactions include all the processes below, except ….
a.       rusting of sulfur               
b.      cellular respiration
c.       any burning reaction
d.      any oxidation of a metal
e.       oxidizing of food in our cells
7.      When a substance is oxidized, it ….
a.       loses protons
b.      gains protons
c.       acts as an oxidizing agent
d.      acts as a reducing agent               
8.      Oxidizing agent is the substance which takes the electrons from another substance causing it to be oxidized. It is the substance which is reduced in a redox reaction. The correct oxidizing agent from the rusting of iron is ….
a.       iron                        d. oxygen         
b.      rust                        e. water
c.       salt
9.      Reducing agent is the substance which gives the electrons to cause another substance to be reduced. It is the substance which is oxidized in a redox reaction. The correct reducing agent from the forming ionic compound of barium chloride is ….
a.       barium atoms                    
b.      chlorine molecules
c.       barium chloride
d.      barium ions
e.       chloride ions
10.  Which statement correctly describes a redox reaction?
a.       The oxidation half-reaction and the reduction-half reaction occur simultaneously.                    
b.      The oxidation half-reaction occurs before the reduction half reaction
c.       The oxidation half-reaction occurs after the reduction half-reaction
d.      The oxidation half-reaction occurs spontaneously but the reduction half-reaction does not
11.  Which quantities are conserved in all oxidation-reduction reactions?
a.       charge, only
b.      mass only
c.       volume only
d.      both charge and mass                   
e.       neither charge and mass
12.  Given the reaction:
    2Li(s) + Cl2(g) à 2LiCl(s)
As the reaction takes place, the Cl2(g) will
a.       gain electrons       
b.      lose electrons
c.       gain protons
d.      lose protons.
13.  The following processes which the reactant oxidazed is ....
a.       Cu2+           à        Cu      
b.      NO3        à        NO2
c.       Fe3+           à        Fe2+    
d.      MnO2        à        Mn2+
e.       Cr3+           à        Cr2O72    
14.  The following species that act as a reductant is
KMnO4 + H2SO4 + Fe à K2SO4 + MnSO4 + Fe2(SO4)3 + H2O
a.       KMnO4                      
b.      H2SO4
c.       Fe             
d.      MnSO4
e.       Fe2(SO4)3
15.  Corrosion is faster in the presence of an acid or a salt because these are ….
a.       ionic compounds
b.      weak electrolytes
c.       nonelectrolytes
d.      couldn’t conduct electricity
e.       make electron transfer easier  
16.  One of the following equations which can not classified as redox reaction is ....
a.       2 H2 + O2 à 2 H2O
b.      Cu + Cl2 à CuCl2
c.       Fe + 2 HCl à FeCl2 + H2
d.      2 HCl + CaCO3 à CaCl2 + H2O + CO2
e.       MnO2 + 2 HCl à MnCl2 + H2O + Cl2
17.  The corrosion of iron is an oxidation process which occurs by one of the two following reactions:            
2Fe   +  O2  +  2 H2à  2 Fe(OH)2
4Fe(OH)2  + O2 + 2H2Oà4 Fe(OH)3
The iron hydroxide will then oxidize in air to form rust (Fe2O3). This process can be prevented by surface protection, covering the iron with ... to prevent the iron from coming into contact with water or air.
(1)   paint
(2)   oil
(3)   plastic
The correct answer is (are) ….
a.       (1)
b.      (2)
c.       (3)
d.      (1) and (2)
e.       (1), (2), and (3)     
18.  Cl2 + NaOH à NaCl + NaClO3 + H2O. The oxidation number of chlorine changes from ....
a.       0 to –1
b.      0 to +5
c.       0 to -1 and +5                  
d.      -1 to +5
e.       -1 to 0 and +5

19.  The element that act as oxidant and reductant in the reaction below is ….
Br2 + KOH à NaBr + NaBrO + H2O
a.       Br2                        
b.      KOH
c.       NaBr                    
d.      NaBrO
e.       H2O
20.  From the redox reactions below, there is a reaction that classified as disproportionation or autoredox. This reaction is ….
a.       Na + Cl2 à NaCl
b.      Cl2 + NaI à NaCl + I2
c.       I2 + NaOH à NaI + NaIO3        
d.      MnO2+HClàMnCl2+ Cl2 + H2O
e.       Na2S2O3 + HCl àNaCl+S + SO2 + H2O
21.  The correct disproporsionation is …..
a.       MnO2 à MnSO4
b.      Cl2 à Cl- + ClO-               
c.       Br- + BrO3- à Br2
d.      H+ + OH- à H2O
e.       MnO4- à Mn2+

22.  The symbol for the element cooper is Cu. The formula of cooper(I) oxide is …….
            a. CuO
b. Cu2O
c. CuO2          
d. CuO3
            e. Cu2O2

23.  The name of Fe2(SO4)3 and PbO2 are ….
a.       iron sulfate and plumbum oxide
b.      iron(II) sulfate and plumbum oxide
c.       iron(II) sulfate and plumbum(I) oxide
d.      iron(III) sulfate and plumbum(II) oxide
e.       iron(III) sulfate and plumbum(IV) oxide

No comments:

My Blog List