Menu Pages

WELCOME TO MOB +

All my loving teachers/students,

Please motivate yourselves to follow my web.
Enjoy improving your skill and ability in science teaching/ learning, especially in chemistry.

If any of you have a question about your difficulty in chemistry of your daily teaching/ learning, please feel free to contact me, and I will publish the answers to those that may be interesting for most of you.

I ask you also to leave a comment in my articles.

Thanks a lot.


Green Education through Eco Chemistry

"Green Education" bertujuan untuk melancarkan peningkatan kualitas pendidikan bangsa melalui penerapan "Eco Chemistry", yaitu pembelajaran yang dilakukan dengan memanfaatkan segala sesuatu yang alami, ramah lingkungan, sehat, praktis dan ekonomis. Pembelajaran ini memerlukan motivasi diri, internal maupun eksternal dan kepedulian terhadap lingkungan hidup.

Ide ini muncul sejak dicanangkannya tahun 2011 sebagai Tahun Internasional Kimia yang bertepatan dengan peringatan 100 tahun Marie Curie menerima hadiah nobel sebagai ilmuwan kimia wanita pertama. Sedang pemikiran dasar terungkapnya ide ini disebabkan oleh masalah dunia yang sangat memerlukan perhatian, yaitu "Green House Effect" dan "Global Warming." Tindakan ini merupakan salah satu wujud partisipasi aktif penulis terhadap pelaksanaan program wajib belajar 12 tahun dan "Surabaya Eco School."

Penulis mengajak pembaca untuk menerapkan "Green Education" melalui "Eco Chemistry" dalam kehidupan sehari-hari. "Green Education" berlangsung seumur hidup (Long life Education), sejak janin dalam kandungan ibu hingga akan masuk ke liang kubur. Marilah dengan niat dan tekad yang kuat kita tingkatkan terus pendidikan diantara kita, terutama anak bangsa sebagai generasi penerus. Pendidikan ini dapat berlangsung Dimana saja dan Kapan saja.

Contoh penerapan "Eco Chemistry" dalam pembelajaran di SMA Negeri 16 Surabaya secara bertahap penulis terbitkan dalam bentuk artikel. Pembelajaran "Eco Chemistry" yang dimulai di sekolah, terus dilanjutkan secara bertahap ke masyarakat. Diharapkan melalui terobosan baru ini, yaitu penerapan "Eco Chemistry", masyarakat memahami dan menyadari bahwa kimia sangat berperan dalam kehidupan dan masa depan bangsa. Hal ini sesuai dengan slogan "International Year of Chemistry 2011" (IYC 2011), yaitu Chemistry: Our Life and Our Future" yang telah ditetapkan oleh PBB melalui UNESCO. Insya Allah tujuan pendidikan ini dapat tercapai secara optimal.


Web Blog Sejuta Guru Indonesia

Para Pengunjung yang saya cintai,
Ini adalah Blog lamaku yang hingga saat ini digunakan oleh banyak guru, siswa, dan pihak lain yang memerlukan.

Saya juga memiliki Blog Baru lagi yang isinya mulai banyak dan artikel-artikelnya banyak yang berasal dari pertanyaan pengunjung dan permintaan artikel khusus.

Saya akan berupaya untuk mempublish artikel-artikel baru di kedua Blog ini, termasuk blog-blog saya yang lain. Insya Allah tiap hari saya tetap dapat meluangkan waktu untuk menulis artikel, baik tentang kimia, pendidikan seumur hidup, Eco School, kesehatan, dan artikel lainnya.

Semoga kebiasaan menulis ini tak pudar oleh apapun, walau memasuki usia senja. Berbuat yang terbaik untuk anak bangsa begitu indah, marilah bersama cerdaskan bangsa.

Terima kasih

Silakan Berkunjung di http://etnarufiati.guru-indonesia.net

Saturday, 20 February 2010

THE ANSWER OF REDOX REACTION QUIZ Part I

QUIZ FOR YOU 
1.      According to the old concept, the correct equation of a reduction is ….
a.       C + O2 à CO2                 
b.      H2 + Cl2 à 2 HCl
c.       Cu + Cl2 à CuCl2          
d.      2 Cu + O2 à 2 CuO
e.       CuO + H2  à Cu + H2O  
     
2.      Based on the old concept, the correct oxidation reaction is ….
a.       Fe2O3(s)+3CO(g)à2Fe(l)+3CO2(g)
b.      CuO(s)+ H2(g)àCu(s) + H2O(g)
c.       ZnO(s) + C(s) à Zn(s) + CO(g)
d.      Cr2O3(s)+3C(s)à2Cr(s)+3CO(g)
e.       2Pb(s) + O2(g) à 2PbO(s)

3.      Until now, the old concept of oxida-tion and reduction reactions is still used, for example in the discussion of ….
a.       solution                            
b.      metabolism
c.       electrochemistry               
d.      organic compound           
e.       inorganic compound

4.      One of the following processes which doesn’t involve a redox reaction is ….
a.       photosynthesis
b.      burning of gasoline
c.       evaporation of water        
d.      human respiration
e.       preparation of metals from their ores

5.      The correct statement about the new concept of oxidation reaction is ….
a.       there is a transfer of electron
b.      decreasing an oxidation number
c.       changing in oxidation number
d.      a substance or an ion loses electrons     
e.       a substance which gains electrons, so its charge increases

6.      A transfer electron will happen when
a.       there are ions
b.      the molecules have different charges
c.       an electron valence relative small
d.      different oxidation number
e.       metal reacts with another substance

7.      When metallic ions are reduced, they can turn into its ….
a.       element                 
b.      compound
c.       cation                   
d.      molecule
e.       particle

8.      If the Fe3+ ion gained electrons and it would become an iron atom, the correct equation is ….
a.       Fe3+  +  e-    à  Fe2+
b.      Fe3+  +  2e-  à  Fe+
c.       Fe3+  +  3e-  à  Fe           
d.      Fe3+  à  Fe  + 3e-
e.       Fe3+  à  Fe+  + 2e-

9.      A substance undergoes oxidation if it ….
a.       gains oxygen, 2Pb(s) + O2(g)à 2PbO(s)
b.      loses oxygen, 2Cu(s) + O2(g) à 2CuO(s)
c.       loses hydrogen, O2(g) + 2H2(g)à 2H2O(g)
d.      gains electrons, Na+(l)+eàNa(l)
e.       loses electrons,Cu2+(aq)+2eàCu(s)

10.  In an ionic reaction between magnesium and sulfur, the wrong answer is ….
a.       magnesium will reduced
b.      sulfur will oxidized
c.       sulfur as a reducing agent
d.      magnesium will lose its electrons to sulfur
e.       there is a transferring from sulfur to magnesium

11.  One of the reactions below carbon is oxidized and oxygen is reduced. The correct answer is ….
a.       2CO  à C + CO2 
b.      C   +  O2  à  CO2                        
c.       C   +  CO2  à  2CO
d.      FeO   +  C  à  Fe + CO
e.       Fe2O3  +  CO  à  Fe + CO2

12.  A reducing agent brings about the reduction of a substance. In the reaction it is always oxidized. The substances below are common reducing agents, except ….
a.       H2                          d. C
b.      CO                                    e. CO2   
c.       SO2

13.  A substance undergoes reduction if it :
(1)   loses oxygen
(2)   gains hydrogen
(3)   gains electrons
The correct answer(s) is (are) ….
a.   (1)
b.      (2)
c.       (3)
d.      (1) and (2)
e.       (1), (2), and (3)                 

14.  When metallic ions are reduced they turn from the ion into its elemental state. For example if the M2+ ion gained 2 electrons it would become its atom. The answer which unrelated(s) to this information is (are) ….
(1) Fe3+  +  3e  à  Fe
(2) Cr3+  +  3e  à  Cr
(3) Fe2+  +  2e  à  Fe
(4)   Cl2    +  2e  à  2Cl-
(5)   Cr3+  +  e  à  Cr2+
a.       (1) and (2)
b.      (1) and (3)
c.       (4) and (5)            
d.      (1), (2), and (5)
e.       (3), (4), and (5)

15.  If iron is in contact with a more active metal such as zinc, the zinc will reduce the iron to return it to its elemental state. This occurs by the following reaction ….
a.       Fe  +  3 Zn  à   2Fe  +  3 Zn
b.      2Fe3+  +  3Zn à 3Fe   +  3Zn2+   
c.       2Fe3+  +  3Zn  à  3Fe2+ +  3Zn2+
d.      3Fe   +  3Zn2+  à 2Fe3+  +  3 Zn 
e.       3Fe2+  +  3Zn  à  2Fe3+  + 3Zn2+

16.  The new concept of oxidation and reduction reactions concerns with the concept of ….
a.       an oxidation number        
b.      an oxygen’s property
c.       an electron valency          
d.      an ionic charge
e.       a neutral compound

17.  The oxidation number of hydrogen is always +1, unless it is part of a metal hydride. The hydrogen ion which has an oxidation number of -1 is ….
a.       H2O2                                  d. CaH2
b.      H2O                                   e. CH4
c.       HCl

18.  The oxidation number of oxygen in a compound is always -2, except for peroxides The oxidation number of oxygen in barium peroxide, BaO2 is ….
a.       +2                          d.  -1               
b.      +1                          e. -2
c.       0

19.  In which one of the following particles does nitrogen have the highest oxidation number?
a. Li3N                         d. NH4+
b. N2O                         e. NO3-            

20.  In which one of the following does iodine have oxidation number of +1 ?
            a. NaIO4                      c. IO3-
            b. I3-                             d. OI-              

21.  The oxidation’s number of S ( sulfur ) in pirosulfate acid compound ( H2S2O7 ) is ….
            a. +4
            b. +6               
c. +8
d. +10
            e. +12

22.  The highest oxidation number of sulfur in the following cases is ….
a.       H2S    
b.      H2SO4      
c.       CS2     
d.      S8     
e.       Na2SO3

23.  The statements below correct, except ….
a.       oxidation number of an element which is uncombined is zero
b.      in any neutral compound the sum of the oxidation numbers is zero
c.       for polyatomic ions the sum of the oxidation numbers of each of its elements must equal the charge on the ion
d.      the oxidation number of a monoatomic ion is equal to its charge
e.       the phosphate ion, PO43- has a minus three charge, its oxidation number is -3                

24.  In H2PO4-, the oxidation number of fosfor is …
a.       -5                           d. -3                            
b.      0                            e. 3
c.       5
               
25.  The oxidation number of sulfur in sodium sulphate, Na2SO4 is ….
a.       0                            d. +4
b.      +1                          e. +6               
c.       +2

26.  The minimum oxidation number of chlorine in the species below is ….
a.       ClO2-
b.      NaCl                     
c.       NaClO4                
d.      Cl2O5
e.       Cl2

27.  The maximum oxidation number of Mn is ….
a.       MnO2                   
b.      MnSO4
c.       Mn2O3                  
d.      KMnO4                
e.       K2MnO4

No comments:

My Blog List