Menu Pages

WELCOME TO MOB +

All my loving teachers/students,

Please motivate yourselves to follow my web.
Enjoy improving your skill and ability in science teaching/ learning, especially in chemistry.

If any of you have a question about your difficulty in chemistry of your daily teaching/ learning, please feel free to contact me, and I will publish the answers to those that may be interesting for most of you.

I ask you also to leave a comment in my articles.

Thanks a lot.


Green Education through Eco Chemistry

"Green Education" bertujuan untuk melancarkan peningkatan kualitas pendidikan bangsa melalui penerapan "Eco Chemistry", yaitu pembelajaran yang dilakukan dengan memanfaatkan segala sesuatu yang alami, ramah lingkungan, sehat, praktis dan ekonomis. Pembelajaran ini memerlukan motivasi diri, internal maupun eksternal dan kepedulian terhadap lingkungan hidup.

Ide ini muncul sejak dicanangkannya tahun 2011 sebagai Tahun Internasional Kimia yang bertepatan dengan peringatan 100 tahun Marie Curie menerima hadiah nobel sebagai ilmuwan kimia wanita pertama. Sedang pemikiran dasar terungkapnya ide ini disebabkan oleh masalah dunia yang sangat memerlukan perhatian, yaitu "Green House Effect" dan "Global Warming." Tindakan ini merupakan salah satu wujud partisipasi aktif penulis terhadap pelaksanaan program wajib belajar 12 tahun dan "Surabaya Eco School."

Penulis mengajak pembaca untuk menerapkan "Green Education" melalui "Eco Chemistry" dalam kehidupan sehari-hari. "Green Education" berlangsung seumur hidup (Long life Education), sejak janin dalam kandungan ibu hingga akan masuk ke liang kubur. Marilah dengan niat dan tekad yang kuat kita tingkatkan terus pendidikan diantara kita, terutama anak bangsa sebagai generasi penerus. Pendidikan ini dapat berlangsung Dimana saja dan Kapan saja.

Contoh penerapan "Eco Chemistry" dalam pembelajaran di SMA Negeri 16 Surabaya secara bertahap penulis terbitkan dalam bentuk artikel. Pembelajaran "Eco Chemistry" yang dimulai di sekolah, terus dilanjutkan secara bertahap ke masyarakat. Diharapkan melalui terobosan baru ini, yaitu penerapan "Eco Chemistry", masyarakat memahami dan menyadari bahwa kimia sangat berperan dalam kehidupan dan masa depan bangsa. Hal ini sesuai dengan slogan "International Year of Chemistry 2011" (IYC 2011), yaitu Chemistry: Our Life and Our Future" yang telah ditetapkan oleh PBB melalui UNESCO. Insya Allah tujuan pendidikan ini dapat tercapai secara optimal.


Web Blog Sejuta Guru Indonesia

Para Pengunjung yang saya cintai,
Ini adalah Blog lamaku yang hingga saat ini digunakan oleh banyak guru, siswa, dan pihak lain yang memerlukan.

Saya juga memiliki Blog Baru lagi yang isinya mulai banyak dan artikel-artikelnya banyak yang berasal dari pertanyaan pengunjung dan permintaan artikel khusus.

Saya akan berupaya untuk mempublish artikel-artikel baru di kedua Blog ini, termasuk blog-blog saya yang lain. Insya Allah tiap hari saya tetap dapat meluangkan waktu untuk menulis artikel, baik tentang kimia, pendidikan seumur hidup, Eco School, kesehatan, dan artikel lainnya.

Semoga kebiasaan menulis ini tak pudar oleh apapun, walau memasuki usia senja. Berbuat yang terbaik untuk anak bangsa begitu indah, marilah bersama cerdaskan bangsa.

Terima kasih

Silakan Berkunjung di http://etnarufiati.guru-indonesia.net

Sunday, 7 February 2010

ACID AND BASE THEORIES Part II

Bronsted - Lowry Theory

According to this theory,

Acid: a substance or an ion which acts as proton donor, because it can donate a hydrogen ion (proton) to a base.

Base: a substance or an ion which acts as proton acceptor, because it can accept a hydrogen ion (proton) from an acid.

Remember, a chemical equation of acid solution, based on Arrhenius theory.

HCl(g) + water --> HCl(aq)

HCl(aq) --> H+(aq) + Cl-(aq),

Arrhenius stated that pure hydrogen chloride, HCl(g) isn't an acid; however HCl(aq) is an acid. Because when this substance is dissolved in water, its polar covalent bond is broken by water molecules, forms H+ ions and Cl- ions.

Based on Bronsted - Lowry theory, when HCl(g) is dissolved into water, its covalent bond is broken and its proton ( H+ ion) is attracted by water molecule, forms hydronium ion, H3O+ ion. This can be said that HCl(g) acts as proton donor. On the other hand, water molecule, H2O(l) is a base, because it acts as proton acceptor. The equation can be written as follow,
HCl(g) + H2O(l) == Cl-(aq) + H3O+(aq)
Acid-1 Base-2 Base-1 Acid-2
From the above equation, you can see that reaction of acid and base forms acid and base too. Its mean, this reaction is reversible. When Cl-(aq) collides with H3O+(aq), Cl-(aq) attracts a proton (H+) from H3O+(aq); as a result, Cl-(aq) becomes HCl(g) and H3O+(aq) becomes H2O(l). Bronsted - Lowry stated that,
HCl(g) is an acid and Cl-(aq) is a conjugate base, so HCl and Cl- are a conjugate pair.
H2O(l) is a base and H3O+(aq) is conjugate acid, so H2O and H3O+ are a conjugate pair.
Please compare the acid base theories of Arrhenius and Bronsted - Lowry. Actually, both theories have a similarity, that is HCl(g) in water is acid, according to both theories. However, there is a difference between the two theories. The important thing is Arrhenius stated that H+ in water is solvated by water molecules, so he wrote it as H+(aq). This is a simple way in writing the symbol of hydrogen ion. The sign of (aq) is really very important, because it indicates the solvation process of hydrogen ion. This solvation process is also mentioned by BL. Because of this process, BL wrote H+ ion as H3O+(aq).

No comments:

My Blog List