Menu Pages

WELCOME TO MOB +

All my loving teachers/students,

Please motivate yourselves to follow my web.
Enjoy improving your skill and ability in science teaching/ learning, especially in chemistry.

If any of you have a question about your difficulty in chemistry of your daily teaching/ learning, please feel free to contact me, and I will publish the answers to those that may be interesting for most of you.

I ask you also to leave a comment in my articles.

Thanks a lot.


Green Education through Eco Chemistry

"Green Education" bertujuan untuk melancarkan peningkatan kualitas pendidikan bangsa melalui penerapan "Eco Chemistry", yaitu pembelajaran yang dilakukan dengan memanfaatkan segala sesuatu yang alami, ramah lingkungan, sehat, praktis dan ekonomis. Pembelajaran ini memerlukan motivasi diri, internal maupun eksternal dan kepedulian terhadap lingkungan hidup.

Ide ini muncul sejak dicanangkannya tahun 2011 sebagai Tahun Internasional Kimia yang bertepatan dengan peringatan 100 tahun Marie Curie menerima hadiah nobel sebagai ilmuwan kimia wanita pertama. Sedang pemikiran dasar terungkapnya ide ini disebabkan oleh masalah dunia yang sangat memerlukan perhatian, yaitu "Green House Effect" dan "Global Warming." Tindakan ini merupakan salah satu wujud partisipasi aktif penulis terhadap pelaksanaan program wajib belajar 12 tahun dan "Surabaya Eco School."

Penulis mengajak pembaca untuk menerapkan "Green Education" melalui "Eco Chemistry" dalam kehidupan sehari-hari. "Green Education" berlangsung seumur hidup (Long life Education), sejak janin dalam kandungan ibu hingga akan masuk ke liang kubur. Marilah dengan niat dan tekad yang kuat kita tingkatkan terus pendidikan diantara kita, terutama anak bangsa sebagai generasi penerus. Pendidikan ini dapat berlangsung Dimana saja dan Kapan saja.

Contoh penerapan "Eco Chemistry" dalam pembelajaran di SMA Negeri 16 Surabaya secara bertahap penulis terbitkan dalam bentuk artikel. Pembelajaran "Eco Chemistry" yang dimulai di sekolah, terus dilanjutkan secara bertahap ke masyarakat. Diharapkan melalui terobosan baru ini, yaitu penerapan "Eco Chemistry", masyarakat memahami dan menyadari bahwa kimia sangat berperan dalam kehidupan dan masa depan bangsa. Hal ini sesuai dengan slogan "International Year of Chemistry 2011" (IYC 2011), yaitu Chemistry: Our Life and Our Future" yang telah ditetapkan oleh PBB melalui UNESCO. Insya Allah tujuan pendidikan ini dapat tercapai secara optimal.


Web Blog Sejuta Guru Indonesia

Para Pengunjung yang saya cintai,
Ini adalah Blog lamaku yang hingga saat ini digunakan oleh banyak guru, siswa, dan pihak lain yang memerlukan.

Saya juga memiliki Blog Baru lagi yang isinya mulai banyak dan artikel-artikelnya banyak yang berasal dari pertanyaan pengunjung dan permintaan artikel khusus.

Saya akan berupaya untuk mempublish artikel-artikel baru di kedua Blog ini, termasuk blog-blog saya yang lain. Insya Allah tiap hari saya tetap dapat meluangkan waktu untuk menulis artikel, baik tentang kimia, pendidikan seumur hidup, Eco School, kesehatan, dan artikel lainnya.

Semoga kebiasaan menulis ini tak pudar oleh apapun, walau memasuki usia senja. Berbuat yang terbaik untuk anak bangsa begitu indah, marilah bersama cerdaskan bangsa.

Terima kasih

Silakan Berkunjung di http://etnarufiati.guru-indonesia.net

Wednesday, 22 July 2009

COLLIGATIVE PROPERTIES QUIZ FOR RSBI XII Part III

VAPOR PRESSURE

1.Which of the following aqueous solutions having the indicated mole fraction of solute should have the highest vapor pressure of water assuming ideality?
a) 0.01 X(sucrose)
b) 0.005 X(Na2SO4)
c) 0.008 X(CaCl2)
d) 0.01 X(NaCl)
e) 0.007 X(Mg(OH)2)
2.Which of the following aqueous solutions having the indicated mole fraction of solute should have the lowest vapor pressure of water assuming ideality?
a) 0.02 X(sucrose) at 15oC
b) 0.01 X(NaCl) at 50oC
c) 0.008 X(CaCl2) at 25oC
d) 0.01 X(NaCl) at 25oC
e) 0.008 X(CaCl2) at 50oC
3.Which of the following aqueous solutions having the indicated mole fraction of solute should have the highest vapor pressure of water assuming ideality?
a) 0.02 X(NaCl) at 50oC
b) 0.03 X(sucrose) at 15oC
c) 0.005 X(CaCl2) at 50oC
d) 0.02 X(NaCl) at 25oC
e) 0.005 X(CaCl2) at 25oC
4.What is the vapor pressure (atm) at 40oC of a solution that contains 3.00 moles of heptane and 5.00 moles of octane? At 40oC the vapor pressure of heptane and octane are 0.121 and 0.067 atm respectively.
a) 0.067
b) 0.080
c) 0.075
d) 0.087
e) 0.061
5.What is the total vapor pressure (mm Hg) above a solution of 50.0 g of benzene, C6H6 and 50.0 g of toluene, C7H8, at 25oC. The vapor pressures of pure benzene and toluene at this temperature are 95.1 and 28.4 mm Hg respectively. Ar: C = 12, H = 1).
a) 63.8
b) 65.0
c) 63.0
d) 64.5
e) 65.6
6.What is the total pressure at 25oC of a solution of 1.0 moles of toluene (C7H8) and 2.0 moles of benzene (C6H6) at 25oC if the vapor pressures of the pure solvents are 22 and 75 mm Hg respectively at 20oC? A: C = 12, H = 1, Cl = 35.5).
a) 49
b) 36
c) 63
d) 57
e) 41
7.If the vapor pressure of water at 90° C is 0.692 atm, then what is the vapor pressure of a solution (in atm) made by dissoving 1.00 mole of urea in 1.00 kg of water?
a) 0.692
b) 0.680
c) 0.668
d) 0.656
e) 0.634
8.The vapor pressure of CH3OH at 30oC is 160 torr. What mole fraction of glycerol, C3H5(OH)3, (a nonvolatile solute) would be required to lower the vapor pressure to 130 torr? Ar: C = 12, H = 1, O = 16).
a) 0.230
b) 0.188
c) 0.198
d) 0.168
e) 0.210
9.Ethylene glycol (C2H6O2) is only slightly volatile at 100oC. Determine the vapor pressure (torr) of water at 100oC in a solution of 1.90 x 103 g of water and 625 g of ethylene glycol. The vapor pressure of pure water is 760 torr at 100oC. (Ar; C = 12, H = 1, O = 16).
a) 671
b) 694
c) 682
d) 705
e) 712
10.Sucrose, C12H22O11 (molar mass = 342 g/.mol) is a non-volatile, nonionizing solute in water. Determine the vapor pressure lowering, Pvap, at 27°C, of a solution of 75.0 grams of sucrose dissolved in 180.0 g of water. The vapor pressure of pure water at 27°C is 26.7 torr. Assume the solution is ideal.
a) 0.585 torr
b) 0.058 torr
c) 0.573 torr
d) 5.62 torr
e) 0.548 torr

No comments:

My Blog List