Menu Pages

WELCOME TO MOB +

All my loving teachers/students,

Please motivate yourselves to follow my web.
Enjoy improving your skill and ability in science teaching/ learning, especially in chemistry.

If any of you have a question about your difficulty in chemistry of your daily teaching/ learning, please feel free to contact me, and I will publish the answers to those that may be interesting for most of you.

I ask you also to leave a comment in my articles.

Thanks a lot.


Green Education through Eco Chemistry

"Green Education" bertujuan untuk melancarkan peningkatan kualitas pendidikan bangsa melalui penerapan "Eco Chemistry", yaitu pembelajaran yang dilakukan dengan memanfaatkan segala sesuatu yang alami, ramah lingkungan, sehat, praktis dan ekonomis. Pembelajaran ini memerlukan motivasi diri, internal maupun eksternal dan kepedulian terhadap lingkungan hidup.

Ide ini muncul sejak dicanangkannya tahun 2011 sebagai Tahun Internasional Kimia yang bertepatan dengan peringatan 100 tahun Marie Curie menerima hadiah nobel sebagai ilmuwan kimia wanita pertama. Sedang pemikiran dasar terungkapnya ide ini disebabkan oleh masalah dunia yang sangat memerlukan perhatian, yaitu "Green House Effect" dan "Global Warming." Tindakan ini merupakan salah satu wujud partisipasi aktif penulis terhadap pelaksanaan program wajib belajar 12 tahun dan "Surabaya Eco School."

Penulis mengajak pembaca untuk menerapkan "Green Education" melalui "Eco Chemistry" dalam kehidupan sehari-hari. "Green Education" berlangsung seumur hidup (Long life Education), sejak janin dalam kandungan ibu hingga akan masuk ke liang kubur. Marilah dengan niat dan tekad yang kuat kita tingkatkan terus pendidikan diantara kita, terutama anak bangsa sebagai generasi penerus. Pendidikan ini dapat berlangsung Dimana saja dan Kapan saja.

Contoh penerapan "Eco Chemistry" dalam pembelajaran di SMA Negeri 16 Surabaya secara bertahap penulis terbitkan dalam bentuk artikel. Pembelajaran "Eco Chemistry" yang dimulai di sekolah, terus dilanjutkan secara bertahap ke masyarakat. Diharapkan melalui terobosan baru ini, yaitu penerapan "Eco Chemistry", masyarakat memahami dan menyadari bahwa kimia sangat berperan dalam kehidupan dan masa depan bangsa. Hal ini sesuai dengan slogan "International Year of Chemistry 2011" (IYC 2011), yaitu Chemistry: Our Life and Our Future" yang telah ditetapkan oleh PBB melalui UNESCO. Insya Allah tujuan pendidikan ini dapat tercapai secara optimal.


Web Blog Sejuta Guru Indonesia

Para Pengunjung yang saya cintai,
Ini adalah Blog lamaku yang hingga saat ini digunakan oleh banyak guru, siswa, dan pihak lain yang memerlukan.

Saya juga memiliki Blog Baru lagi yang isinya mulai banyak dan artikel-artikelnya banyak yang berasal dari pertanyaan pengunjung dan permintaan artikel khusus.

Saya akan berupaya untuk mempublish artikel-artikel baru di kedua Blog ini, termasuk blog-blog saya yang lain. Insya Allah tiap hari saya tetap dapat meluangkan waktu untuk menulis artikel, baik tentang kimia, pendidikan seumur hidup, Eco School, kesehatan, dan artikel lainnya.

Semoga kebiasaan menulis ini tak pudar oleh apapun, walau memasuki usia senja. Berbuat yang terbaik untuk anak bangsa begitu indah, marilah bersama cerdaskan bangsa.

Terima kasih

Silakan Berkunjung di http://etnarufiati.guru-indonesia.net

Sunday, 15 November 2009

MISCONCEPTION ABOUT EMPIRICAL FORMULA

Recently somebody asked about the meaning of CaCl2. This was not a simple question, because she mentioned that CaCl2 consists of one Ca2+ ion and two Cl- ions.
Okay, I should clarify this problem. I say a problem rather than a question, because this is a serious misconception, its really dangerous, it can make the big problem in the future. Many concepts that relate to this concept will go wrong.
CaCl2 is an ionic compound. Remember that ionic compound has an ionic bond. What is the difference between ionic bond and covalent bond? In general, ionic bond is a bond between cations and anions, as a result of transferring electron(s) from metal to non metal. On the other hand, covalent bond is a bond between non metal atoms that occurred because of sharing electron pair between atoms. For example, CO2.
Now think about how cations and anions bond. Each cation attracts anions and each anion attracts cations, so they link together, ones surround the other. As a result, they form a giant structure. They attract each other strongly, so they are very close one of another. There is a lattice energy with the negative enthalpy change. The more negative the enthalpy change, the strong the ionic bond of the compound. Because all the ions link together, this is called CRYSTAL structure rather than MOLECULAR one. A crystal has an empirical formula and a molecule has a molecular formula.
A molecule, for example CO2, is a simple structure. A CO2 molecule consists of one C atom and two O atoms. The molecular formula shows the type of elements and the number of atoms. However, a molecule is very small, we can not see.
CaCl2 is an empirical formula. CaCl2 consists of Ca2+ ions and Cl- ions with the ratio of Ca2+ : Cl- = 1 : 2. We can not say that CaCl2 contains one Ca2+ ion and two Cl- ions. Its really a big mistake. Its wrong, do not mention again that CaCl2 is a molecule, or the small part of crystal consists of 3 ions. No, do not mention it any more. Because crystal is a giant structure, so we can see that the crystal can grow up.
The properties of crystal compounds are different with molecular compounds. These properties are very important in learning other concepts. You have to understand in dept about the above explanation. Please do the exercises that relate to these concepts. You can use my other blog that I have written in Indonesian language, in GEMAR KIMIA. You can find this from my blog list.
Okay, now I hope every of you can understand better about the difference between empirical formula and molecular formula.

1 comment:

Anonymous said...

g ada karbon bu......
apakah bisa ditambahkan artikel tentang senyawa karbon n' hidrokarbon?

My Blog List