Menu Pages

WELCOME TO MOB +

All my loving teachers/students,

Please motivate yourselves to follow my web.
Enjoy improving your skill and ability in science teaching/ learning, especially in chemistry.

If any of you have a question about your difficulty in chemistry of your daily teaching/ learning, please feel free to contact me, and I will publish the answers to those that may be interesting for most of you.

I ask you also to leave a comment in my articles.

Thanks a lot.


Green Education through Eco Chemistry

"Green Education" bertujuan untuk melancarkan peningkatan kualitas pendidikan bangsa melalui penerapan "Eco Chemistry", yaitu pembelajaran yang dilakukan dengan memanfaatkan segala sesuatu yang alami, ramah lingkungan, sehat, praktis dan ekonomis. Pembelajaran ini memerlukan motivasi diri, internal maupun eksternal dan kepedulian terhadap lingkungan hidup.

Ide ini muncul sejak dicanangkannya tahun 2011 sebagai Tahun Internasional Kimia yang bertepatan dengan peringatan 100 tahun Marie Curie menerima hadiah nobel sebagai ilmuwan kimia wanita pertama. Sedang pemikiran dasar terungkapnya ide ini disebabkan oleh masalah dunia yang sangat memerlukan perhatian, yaitu "Green House Effect" dan "Global Warming." Tindakan ini merupakan salah satu wujud partisipasi aktif penulis terhadap pelaksanaan program wajib belajar 12 tahun dan "Surabaya Eco School."

Penulis mengajak pembaca untuk menerapkan "Green Education" melalui "Eco Chemistry" dalam kehidupan sehari-hari. "Green Education" berlangsung seumur hidup (Long life Education), sejak janin dalam kandungan ibu hingga akan masuk ke liang kubur. Marilah dengan niat dan tekad yang kuat kita tingkatkan terus pendidikan diantara kita, terutama anak bangsa sebagai generasi penerus. Pendidikan ini dapat berlangsung Dimana saja dan Kapan saja.

Contoh penerapan "Eco Chemistry" dalam pembelajaran di SMA Negeri 16 Surabaya secara bertahap penulis terbitkan dalam bentuk artikel. Pembelajaran "Eco Chemistry" yang dimulai di sekolah, terus dilanjutkan secara bertahap ke masyarakat. Diharapkan melalui terobosan baru ini, yaitu penerapan "Eco Chemistry", masyarakat memahami dan menyadari bahwa kimia sangat berperan dalam kehidupan dan masa depan bangsa. Hal ini sesuai dengan slogan "International Year of Chemistry 2011" (IYC 2011), yaitu Chemistry: Our Life and Our Future" yang telah ditetapkan oleh PBB melalui UNESCO. Insya Allah tujuan pendidikan ini dapat tercapai secara optimal.


Web Blog Sejuta Guru Indonesia

Para Pengunjung yang saya cintai,
Ini adalah Blog lamaku yang hingga saat ini digunakan oleh banyak guru, siswa, dan pihak lain yang memerlukan.

Saya juga memiliki Blog Baru lagi yang isinya mulai banyak dan artikel-artikelnya banyak yang berasal dari pertanyaan pengunjung dan permintaan artikel khusus.

Saya akan berupaya untuk mempublish artikel-artikel baru di kedua Blog ini, termasuk blog-blog saya yang lain. Insya Allah tiap hari saya tetap dapat meluangkan waktu untuk menulis artikel, baik tentang kimia, pendidikan seumur hidup, Eco School, kesehatan, dan artikel lainnya.

Semoga kebiasaan menulis ini tak pudar oleh apapun, walau memasuki usia senja. Berbuat yang terbaik untuk anak bangsa begitu indah, marilah bersama cerdaskan bangsa.

Terima kasih

Silakan Berkunjung di http://etnarufiati.guru-indonesia.net

Wednesday 7 October 2009

THERMOCHEMISTRY QUIZ Part VI

1. A coffee cup calorimeter initially contains 125 g of water, at a temperature of 24.2oC. Ammonium nitrate (NH4NO3, 7.07 g), also at 24.2oC, is added to the water, and the final temperature is 18.3oC. What is the heat of solution of ammonium nitrate in kJ/mol? The specific heat capacity of the solution is 4.18 J/oC g. (Ar N = 14, O = 16, H = 1).
a. 39.5
b. 37.3
c. 34.9
d. 32.2
e. 30.1
2. A 0.0500 L sample of 0.500 M barium nitrate is added to 0.0500 L of 0.500 M magnesium sulfate in a calorimeter whose total heat capacity is 455 J/oK. The temperature increase is 1.43oK. Calculate Ho in kJ for the following reaction.
Ba(NO3)2(aq) + MgSO4(aq) --> BaSO4(s) + Mg(NO3)2(aq)
a. -32.0
b. -30.0
c. -28.0
d. -26.0
e. -24.0
3. The combustion of 0.1584 g of benzoic acid increases the temperature of a bomb calorimeter by 2.54oC. The energy released by combustion of benzoic acid is 26.42 kJ/g. A 0.2130 g sample of vanillin (C8H8O3) is then burned in the same calorimeter. The temperature increases by 3.25oC. What is the energy of combustion (kJ/mole) of vanillin?
a. 3.22 x 103
b. 3.08 x 103
c. 2.74 x 103
d. 3.46 x 103
e. 3.82 x 103
4. When 2.62 g of lactic acid, C3H6O3, is burned in a calorimeter whose heat capacity is 21.7 kJ/oK, the temperature increases by 1.800oK. Calculate the heat of combustion of lactic acid in kJ per mole. (Atomic weights: C = 12, H = 1, O = 16).
a. 3.08 x 103
b. 1.68 x 103
c. 1.54 x 103
d. 1.48 x 103
e. 1.22 x 103
5. A 50.0 g piece of copper at 100oC is put into an insulated vessel containing 250 mL of water at OoC. What will be the final temperature (oC) of the water? The specific heat of water and copper are 4.18 J/goC and 0.385 J/goC respectively.
a. 50.0
b. 7.85
c. 5.62
d. 3.25
e. 1.87
6. The specific heat capacity of graphite is 0.71 J/oC g. How much heat energy (kJ) is required to raise the temperature of 850 g of graphite by 150oC?
a. 99
b. 91
c. 86
d. 75
e. 62
7. When 325 J of heat is added to 23.6 g of octane, C8H18, the temperature increases by 6.20oC. Calculate the molar heat capacity of octane (J/moleoC). (Ar C = 12, H = 1).
a. 288
b. 254
c. 235
d. 195
e. 179
8. A 50.0 g piece of copper at 100oC is put into an insulated vessel containing 250 mL of water at OoC. What will be the final temperature (oC) of the water? The specific heat of water and copper are 4.18 J/goC and 0.385 J/goC respectively.
a. 50.0
b. 7.85
c. 5.62
d. 3.25
e. 1.87
9. The specific heat capacity of graphite is 0.71 J/oC g. How much heat energy (kJ) is required to raise the temperature of 850 g of graphite by 150oC?
a. 99
b. 91
c. 86
d. 75
e . 62
10. When 325 J of heat is added to 23.6 g of octane, C8H18, the temperature increases by 6.20oC. Calculate the molar heat capacity of octane (J/moleoC). (Ar C=12, H = 1).
a. 288
b. 254
c. 235
d. 195
e. 179

No comments:

My Blog List