Menu Pages

WELCOME TO MOB +

All my loving teachers/students,

Please motivate yourselves to follow my web.
Enjoy improving your skill and ability in science teaching/ learning, especially in chemistry.

If any of you have a question about your difficulty in chemistry of your daily teaching/ learning, please feel free to contact me, and I will publish the answers to those that may be interesting for most of you.

I ask you also to leave a comment in my articles.

Thanks a lot.


Green Education through Eco Chemistry

"Green Education" bertujuan untuk melancarkan peningkatan kualitas pendidikan bangsa melalui penerapan "Eco Chemistry", yaitu pembelajaran yang dilakukan dengan memanfaatkan segala sesuatu yang alami, ramah lingkungan, sehat, praktis dan ekonomis. Pembelajaran ini memerlukan motivasi diri, internal maupun eksternal dan kepedulian terhadap lingkungan hidup.

Ide ini muncul sejak dicanangkannya tahun 2011 sebagai Tahun Internasional Kimia yang bertepatan dengan peringatan 100 tahun Marie Curie menerima hadiah nobel sebagai ilmuwan kimia wanita pertama. Sedang pemikiran dasar terungkapnya ide ini disebabkan oleh masalah dunia yang sangat memerlukan perhatian, yaitu "Green House Effect" dan "Global Warming." Tindakan ini merupakan salah satu wujud partisipasi aktif penulis terhadap pelaksanaan program wajib belajar 12 tahun dan "Surabaya Eco School."

Penulis mengajak pembaca untuk menerapkan "Green Education" melalui "Eco Chemistry" dalam kehidupan sehari-hari. "Green Education" berlangsung seumur hidup (Long life Education), sejak janin dalam kandungan ibu hingga akan masuk ke liang kubur. Marilah dengan niat dan tekad yang kuat kita tingkatkan terus pendidikan diantara kita, terutama anak bangsa sebagai generasi penerus. Pendidikan ini dapat berlangsung Dimana saja dan Kapan saja.

Contoh penerapan "Eco Chemistry" dalam pembelajaran di SMA Negeri 16 Surabaya secara bertahap penulis terbitkan dalam bentuk artikel. Pembelajaran "Eco Chemistry" yang dimulai di sekolah, terus dilanjutkan secara bertahap ke masyarakat. Diharapkan melalui terobosan baru ini, yaitu penerapan "Eco Chemistry", masyarakat memahami dan menyadari bahwa kimia sangat berperan dalam kehidupan dan masa depan bangsa. Hal ini sesuai dengan slogan "International Year of Chemistry 2011" (IYC 2011), yaitu Chemistry: Our Life and Our Future" yang telah ditetapkan oleh PBB melalui UNESCO. Insya Allah tujuan pendidikan ini dapat tercapai secara optimal.


Web Blog Sejuta Guru Indonesia

Para Pengunjung yang saya cintai,
Ini adalah Blog lamaku yang hingga saat ini digunakan oleh banyak guru, siswa, dan pihak lain yang memerlukan.

Saya juga memiliki Blog Baru lagi yang isinya mulai banyak dan artikel-artikelnya banyak yang berasal dari pertanyaan pengunjung dan permintaan artikel khusus.

Saya akan berupaya untuk mempublish artikel-artikel baru di kedua Blog ini, termasuk blog-blog saya yang lain. Insya Allah tiap hari saya tetap dapat meluangkan waktu untuk menulis artikel, baik tentang kimia, pendidikan seumur hidup, Eco School, kesehatan, dan artikel lainnya.

Semoga kebiasaan menulis ini tak pudar oleh apapun, walau memasuki usia senja. Berbuat yang terbaik untuk anak bangsa begitu indah, marilah bersama cerdaskan bangsa.

Terima kasih

Silakan Berkunjung di http://etnarufiati.guru-indonesia.net

Tuesday, 2 June 2009

CHEMISTRY TEST XI S2 2009

1. Hydrogen bromide gas is dissolved into water. Explain the acid base theories according to Arrhenius, Bronsted-Lowry, and Lewis.

2. Which of the following 0.1 M solutions has the lowest pH and which has the highest pH?
a. BaCl2(aq)
b. HCl(aq)
c. NH3(aq)
d. CH3COOH(aq)
e. NaOH(aq)
f. CH3OH(aq)

3. The following data were collected by a student performing an acid-base titration:
· Volume of the acid,HCl = 25.0 mL
· Molarity of the acid = 0.10 M
· Volume of the base,NaOH= 20.0mL
From the collected data, calculate the concentration of the base.
4. Draw the titration curve of weak acid and strong base. Predict the pH of :
a. initial point (before titration)
b. pH before equivalent point
c. at equivalent point
d. after equivalent point.

5. What is the pH of 50.0 mL of 0,10 M CH3COOH (Ka = 2,0 x 10-5) after 25.0 mL of 0,10 M NaOH have been added? (log2 = 0,3)

6. What is the pH of 10.0 mL of 0,10 M CH3COOH (Ka = 2,0 x 10-5) after 10.0 mL of 0,10 M NaOH have been added? (log2 = 0,3)

7. Which condition is essential to prepare a saturated solution of an ionic salt? Explain the reason.

8. Write down the Ksp expression for a saturated solution of Ba3(PO4)2.

9. If the solubility of Pb(OH)2 is 0.155g/L (Mr=310), calculate the concentration of each ion in a saturated solution of Pb(OH)2.

10. What is the pH of a saturation solution of Zn(OH)2 if it has a solubility of 10-7 mol/L?

11. The [OH-] is measured to be 3 x 10-3 M in a 100 mL sample of saturated solution of Al(OH)3. Calculate the solubility of Al(OH)3.

12. A student evaporated 200.0 mL of a saturated solution of SrCrO4 to dryness. The residue contained 1.2 x 10-3 mol SrCrO4. Calculate the solubility of SrCrO4.

13. When equal volumes of 0.00001 M AgNO3 and 0.00001 M CaCl2 are mixed, calculate the trial ion product (quotient, Qc) and predict there is a precipitation or not. (Ksp AgCl = 1,1 x 10-10)

14. Consider the following equilibrium: AgCl(s) ⇄ Ag+(aq) + Cl-(aq)
Sodium chloride is added to a saturated solution of AgCl. Explain how about he amount of solid AgCl.

15. What is the maximum [Mn2+] possible in a 0.10 M NaOH solution? Ksp Mn(OH)2 = 5 x 10-13

16. Explain the type of the following colloids.
a. smoke d. gelatin
b. milk e. paint
c. butter

17. Oil and water can not mix each other. Explain the reason.

18. Explain the following properties of colloid.
a. coagulation
b. electrophoresis
c. dialysis

19. Choose which electrolyte can be used to coagulate fastly a negative and a positive colloids. Explain the reason.
a. NaCl(aq) d. CaCl2(aq)
b. AlCl3(aq) e. Na2SO4(aq)
c. Na3PO4(aq)

20. Explain the method to make the following colloids.
a. gold sol from solid
b. paint from solid
c. AgCl sol from solution
d. sulfur sol from SO2 gas

No comments:

My Blog List