Menu Pages

WELCOME TO MOB +

All my loving teachers/students,

Please motivate yourselves to follow my web.
Enjoy improving your skill and ability in science teaching/ learning, especially in chemistry.

If any of you have a question about your difficulty in chemistry of your daily teaching/ learning, please feel free to contact me, and I will publish the answers to those that may be interesting for most of you.

I ask you also to leave a comment in my articles.

Thanks a lot.


Green Education through Eco Chemistry

"Green Education" bertujuan untuk melancarkan peningkatan kualitas pendidikan bangsa melalui penerapan "Eco Chemistry", yaitu pembelajaran yang dilakukan dengan memanfaatkan segala sesuatu yang alami, ramah lingkungan, sehat, praktis dan ekonomis. Pembelajaran ini memerlukan motivasi diri, internal maupun eksternal dan kepedulian terhadap lingkungan hidup.

Ide ini muncul sejak dicanangkannya tahun 2011 sebagai Tahun Internasional Kimia yang bertepatan dengan peringatan 100 tahun Marie Curie menerima hadiah nobel sebagai ilmuwan kimia wanita pertama. Sedang pemikiran dasar terungkapnya ide ini disebabkan oleh masalah dunia yang sangat memerlukan perhatian, yaitu "Green House Effect" dan "Global Warming." Tindakan ini merupakan salah satu wujud partisipasi aktif penulis terhadap pelaksanaan program wajib belajar 12 tahun dan "Surabaya Eco School."

Penulis mengajak pembaca untuk menerapkan "Green Education" melalui "Eco Chemistry" dalam kehidupan sehari-hari. "Green Education" berlangsung seumur hidup (Long life Education), sejak janin dalam kandungan ibu hingga akan masuk ke liang kubur. Marilah dengan niat dan tekad yang kuat kita tingkatkan terus pendidikan diantara kita, terutama anak bangsa sebagai generasi penerus. Pendidikan ini dapat berlangsung Dimana saja dan Kapan saja.

Contoh penerapan "Eco Chemistry" dalam pembelajaran di SMA Negeri 16 Surabaya secara bertahap penulis terbitkan dalam bentuk artikel. Pembelajaran "Eco Chemistry" yang dimulai di sekolah, terus dilanjutkan secara bertahap ke masyarakat. Diharapkan melalui terobosan baru ini, yaitu penerapan "Eco Chemistry", masyarakat memahami dan menyadari bahwa kimia sangat berperan dalam kehidupan dan masa depan bangsa. Hal ini sesuai dengan slogan "International Year of Chemistry 2011" (IYC 2011), yaitu Chemistry: Our Life and Our Future" yang telah ditetapkan oleh PBB melalui UNESCO. Insya Allah tujuan pendidikan ini dapat tercapai secara optimal.


Web Blog Sejuta Guru Indonesia

Para Pengunjung yang saya cintai,
Ini adalah Blog lamaku yang hingga saat ini digunakan oleh banyak guru, siswa, dan pihak lain yang memerlukan.

Saya juga memiliki Blog Baru lagi yang isinya mulai banyak dan artikel-artikelnya banyak yang berasal dari pertanyaan pengunjung dan permintaan artikel khusus.

Saya akan berupaya untuk mempublish artikel-artikel baru di kedua Blog ini, termasuk blog-blog saya yang lain. Insya Allah tiap hari saya tetap dapat meluangkan waktu untuk menulis artikel, baik tentang kimia, pendidikan seumur hidup, Eco School, kesehatan, dan artikel lainnya.

Semoga kebiasaan menulis ini tak pudar oleh apapun, walau memasuki usia senja. Berbuat yang terbaik untuk anak bangsa begitu indah, marilah bersama cerdaskan bangsa.

Terima kasih

Silakan Berkunjung di http://etnarufiati.guru-indonesia.net

Thursday, 16 April 2009

THE ANSWER OF ACID BASE TITRATION PROBLEMS

1. 25 mL of HCl(aq) is titrated with 0,10 M NaOH(aq). If the volume of NaOH needed is 30 mL,
a. Write down the ionic equation.
H+(aq) + OH-(aq) --> H2O(l)
b. What is the name of this reaction? Give the reason.
Neutralisation reaction. Because the H+ ions that give the
properties of acid react with the OH- ions that give the
properties of base form H2O which is neutral.
c. Calculate [HCl]
M1V1 = M2V2
M(HCl) x 25 = 0,10 x 30
M(HCl) = 0,12 mol/L
d. Calculate the pH before titration.
pH (HCl) = - log 0,12 = 2 – log (3 x 4)
= 2 – (log3 + 2log2)
= 2 – 1,1 = 0,9.
e. Calculate the pH of the equivalent point.
Strong acid titrated with strong base,
[H+] = [OH-]= √Kw = 10-7. pH = 7 (neutral)
f. Determine the indicator used in this titration.
The pH changes from 0,9 to 7, because at the equivalent
point the solution is neutral. So the appropriate indicator is
MM, pH range is 4,2 – 6,3. The color changes from red to yellow.
g. When the volume of NaOH(aq) which titrated to HCl(aq) is
15 mL, calculate the pH of solution.
H+(aq) + OH—(aq) --> H2O(l)
Initial 25 mL 0,12M 15 mL 0,10 M
3 mmol 1,5 mmol
Reaction 1,5 mmol 1,5 mmol
Final 1,5mmol 0
[H+] = 1,5 mmol/ (25 + 15) mL = 15/4 x 10-2 M
pH = - log 15/4 x 10-2 = 2 – (log 3 + log 5 – 2log2)
= 2 – (0,5 + 0,7 – 0,6) = 1,4.
h. If the volume of NaOH(aq) which titrated to HCl(aq) is 50
mL, calculate the pH of solution.
H+(aq) + OH—(aq) --> H2O(l)
Initial 25 mL 0,12M 50 mL 0,10 M
3 mmol 5 mmol
Reaction 3 mmol 3 mmol
Final 0 2 mmol
[OH--] = 2 mmol/ (25 + 50) mL = 2/75 M
pOH = - log 2/75 = – (log 2 - log 3 – 2log5)
= - 0,3 + 0,5 + 1,4 = 1,6.
pH = 14 – 1,6 = 12,4.
i. Draw the curve of the titration above.
















2. 25 mL of NaOH(aq) is titrated with 0,10 M HCl(aq). If the volume of NaOH needed is 20 mL,
a. Calculate [NaOH]
M1V1 = M2V2
M(NaOH) x 25 = 0,10 x 20
M(NaOH) = 0,08 mol/L
b. Calculate the pH before titration.
pOH(NaOH) = - log 0,08 = 2 – 3log2 = 2 – 0,9 = 1,1
pH(NaOH) = 14 – 1,1 = 12,9.
c. Calculate the pH of the equivalent point.
Strong base titrated with strong acid, at the equivalent point [H+] = [OH-]= √Kw = 10-7.
pH = 7 (neutral)
d. Determine the indicator used in this titration.
The pH changes from 12,9 to 7, because at the equivalent point the solution is neutral. So the appropriate indicator is PP, pH range is 8,3 – 10,0. The color changes from red to colorless.
e. When the volume of HCl(aq) which titrated to the base is 15 mL, calculate the pH of solution.
H+(aq) + OH—(aq) --> H2O(l)
Initial 10 mL 0,10M 25 mL 0,08 M
1 mmol 2 mmol
Reaction 1 mmol 1 mmol
Final 0 1 mmol
[OH-] = 1 mmol/ (25 + 15) mL = 1/4 x 10-1 M
pOH = - log 1/4 x 10-1 = 1 – (– 2log2) = 1 + 0,6 = 1,6.
pH = 14 – 1,6 = 12,4.
f. If the volume of HCl(aq) which titrated to the base is 25 mL, calculate the pH of solution.
H+(aq) + OH—(aq) --> H2O(l)
Initial 25 mL 0,10M 25 mL 0,08 M
2,5 mmol 2 mmol
Reaction 2 mmol 2 mmol
Final 0,5 mmol 0
[H+] = 0,5 mmol/ (25 + 25) mL = 0,5/50 M = 10-2 M
pH = - log 10-2 = 2.
g. Draw the curve of the titration above.





























3. 25 mL of CH3COOH(aq) is titrated with 0,10 M NaOH(aq). If the volume of NaOH needed is 30 mL. Ka = 2 x 10-5
a. Write down the ionic equation.
CH3COOH(aq) + OH-(aq) --> CH3COO-(aq) + H2O(l)
b. Calculate [CH3COOH]
M1V1 = M2V2
M(CH3COOH) x 25 = 0,10 x 30
M(CH3COOH) = 0,12 mol/L
c. Calculate the pH before titration.
[H+] = √Ka.Ma
[H+]= √2.10-5.0,12 = √24.10-7
pH = - ½ log 24.10-7
= 3,5 – ½ (log3 + 3 log2)
= 3,5 – ½ (0,5 + 3.0,3)
= 3,5 – 0,7
pH = 2,8.
d. Explain what happens at the equivalent point. Write down the ionic equation.
At the equivalent CH3COO-(aq), as a product, is hydrolyzed to form CH3COOH which is more stable than acetic ion.
CH3COO-(aq) + H2O(l) ↔ CH3COOH(aq) + OH-(aq)
e. Calculate the pH of the equivalent point.
n(CH3COO-) = n(NaOH) = 0,10 mmol/mL. 30 mL = 3 mmol. Vol. = 55 mL
[OH-] = √Kw/Ka x [CH3COOH]
= √ 10-14/2.10-5 x 3/55 = √ 10-10 x 3/11
pOH = - log √ 3.10-11 = 5,5 -1/2 log 3 = 5,5 – 0,25 = 5,25
pH = 14 – 5,25 = 8,75.
f. Determine the indicator used in this titration.
The pH changes from 2,8 to 8,75. So the appropriate indicator is PP which the pH range 8,3 – 10,0. The color changes from colorless to pink.
g. When the volume of NaOH(aq) which titrated to the acid is 15 mL, calculate the pH of solution.
CH3COOH(aq) + OH—(aq) --> CH3COO-(aq)+H2O(l)
Initial 25 mL 0,12M 15 mL 0,10M
3 mmol 1,5 mmol
Reaction 1,5 mmol 1,5 mmol 1,5 mmol
Final 1,5 mmol 0 1,5 mmol
[H+] = Ka x n acid / n base
[H+] = 2 x 10-5 x 1,5 / 1,5 = 2 x 10-5
pH = 5 – log 2 = 5 – 0,3 = 4,7.
h. If the volume of NaOH(aq) which titrated to the acid is 50 mL, calculate the pH of solution.
CH3COOH(aq)+OH—(aq) -->CH3COO-(aq)+H2O(l)
Initial 25 mL 0,12M 50 mL 0,10M
3 mmol 5 mmol
Reaction 3 mmol 3 mmol
Final 0 2 mmol
[OH-] = 2 / 75
pOH = – log 2 / 75
= – log2 + log 3 + 2 log5
= - 0,3 + 0,5 + 2 x 0,7 = 1,6.
pH = 14 – 1,6 = 12,4.
i. Draw the curve of the titration above.















No comments:

My Blog List