Menu Pages

WELCOME TO MOB +

All my loving teachers/students,

Please motivate yourselves to follow my web.
Enjoy improving your skill and ability in science teaching/ learning, especially in chemistry.

If any of you have a question about your difficulty in chemistry of your daily teaching/ learning, please feel free to contact me, and I will publish the answers to those that may be interesting for most of you.

I ask you also to leave a comment in my articles.

Thanks a lot.


Green Education through Eco Chemistry

"Green Education" bertujuan untuk melancarkan peningkatan kualitas pendidikan bangsa melalui penerapan "Eco Chemistry", yaitu pembelajaran yang dilakukan dengan memanfaatkan segala sesuatu yang alami, ramah lingkungan, sehat, praktis dan ekonomis. Pembelajaran ini memerlukan motivasi diri, internal maupun eksternal dan kepedulian terhadap lingkungan hidup.

Ide ini muncul sejak dicanangkannya tahun 2011 sebagai Tahun Internasional Kimia yang bertepatan dengan peringatan 100 tahun Marie Curie menerima hadiah nobel sebagai ilmuwan kimia wanita pertama. Sedang pemikiran dasar terungkapnya ide ini disebabkan oleh masalah dunia yang sangat memerlukan perhatian, yaitu "Green House Effect" dan "Global Warming." Tindakan ini merupakan salah satu wujud partisipasi aktif penulis terhadap pelaksanaan program wajib belajar 12 tahun dan "Surabaya Eco School."

Penulis mengajak pembaca untuk menerapkan "Green Education" melalui "Eco Chemistry" dalam kehidupan sehari-hari. "Green Education" berlangsung seumur hidup (Long life Education), sejak janin dalam kandungan ibu hingga akan masuk ke liang kubur. Marilah dengan niat dan tekad yang kuat kita tingkatkan terus pendidikan diantara kita, terutama anak bangsa sebagai generasi penerus. Pendidikan ini dapat berlangsung Dimana saja dan Kapan saja.

Contoh penerapan "Eco Chemistry" dalam pembelajaran di SMA Negeri 16 Surabaya secara bertahap penulis terbitkan dalam bentuk artikel. Pembelajaran "Eco Chemistry" yang dimulai di sekolah, terus dilanjutkan secara bertahap ke masyarakat. Diharapkan melalui terobosan baru ini, yaitu penerapan "Eco Chemistry", masyarakat memahami dan menyadari bahwa kimia sangat berperan dalam kehidupan dan masa depan bangsa. Hal ini sesuai dengan slogan "International Year of Chemistry 2011" (IYC 2011), yaitu Chemistry: Our Life and Our Future" yang telah ditetapkan oleh PBB melalui UNESCO. Insya Allah tujuan pendidikan ini dapat tercapai secara optimal.


Web Blog Sejuta Guru Indonesia

Para Pengunjung yang saya cintai,
Ini adalah Blog lamaku yang hingga saat ini digunakan oleh banyak guru, siswa, dan pihak lain yang memerlukan.

Saya juga memiliki Blog Baru lagi yang isinya mulai banyak dan artikel-artikelnya banyak yang berasal dari pertanyaan pengunjung dan permintaan artikel khusus.

Saya akan berupaya untuk mempublish artikel-artikel baru di kedua Blog ini, termasuk blog-blog saya yang lain. Insya Allah tiap hari saya tetap dapat meluangkan waktu untuk menulis artikel, baik tentang kimia, pendidikan seumur hidup, Eco School, kesehatan, dan artikel lainnya.

Semoga kebiasaan menulis ini tak pudar oleh apapun, walau memasuki usia senja. Berbuat yang terbaik untuk anak bangsa begitu indah, marilah bersama cerdaskan bangsa.

Terima kasih

Silakan Berkunjung di http://etnarufiati.guru-indonesia.net

Friday, 21 August 2009

THE ANSWER OF VOLTAIC CELL QUIZ Part I

1.If the two half-cells below were combined, what would be the correct chemical equation to represent the spontaneous REDOX process?
Cu2+ + 2e- <====> Cu (+0.34V)
H+ + e- <====> 1/2 H2 (0.00V)
Answer : Cu2+ + H2 ==> 2H+ + Cu
2.If the two half-cells below were combined, what would be the voltage generated by the spontaneous REDOX process?
Cu2+ + 2e- <====> Cu (+0.34V)
H+ + e- <====> 1/2 H2 (0.00V)
Answer (+0.34V)
3.If the two half-cells below were combined, which cell would undergo reduction?
Cu2+ + 2e- <====> Cu (+0.34V)
H+ + e- <====> 1/2 H2 (0.00V)
Answer : Copper half-cell
4.If the two half-cells below were combined, what would be the expected products of the spontaneous chemical reaction?
Zn2+ + 2e- <====> Zn (-0.76V)
H+ + e- <====> 1/2 H2 (0.00V)
Answer : H2 and Zn2+
5.Which of the following statements is FALSE?
Answer : Metal can be used for salt bridge
6.The following REDOX reactions all have positive Ecell voltages.
Cl2 + 2Br- ==> Br2 + 2Cl-
Br2 + 2I- ==> I2 + 2Br-
Cl2 + 2I- ==> I2 + 2Cl-
Which is the correct order of strength of oxidizing agent, from weakest to strongest?
Answer : Iodine < Bromine < Chlorine
7.The standard reduction potential for Zn2+ + 2e- ==> Zn, is -0.76 V, and the standard reduction potential for Fe3+ + e- ==> Fe2+, is +0.77V. What is the Ecell for the reaction below?
2Fe3+ + Zn ==> Zn2+ + 2Fe2+
Answer (+1.53)
8.Iron rusts when it comes into contact with water and oxygen. The change that the iron undergoes can be summarized thus; Fe ==> Fe2+ + 2e-. When iron metal is coated with solid zinc in a process called galvanizing, the oxidation of iron is prevented even if the zinc coating does not completely cover the iron metal. Which of the following statements serves best to explain these observations?
Answer : Solid zinc metal is more easily oxidized than iron
9.In the spontaneous reduction of Copper (II) ions with Nickel metal to form Copper metal and Nickel (II) ions, what will happen to the Ecell value when the concentration of Copper (II) ions is increased?
Cu2+ + 2e- <====> Cu (+0.34V)
Ni2+ + 2e- <====> Ni (-0.25V)
Answer : Ecell will increase
10.If the two half-cells below were combined, into which cell do anions from the salt bridge flow?
Cu2+ + 2e- <====> Cu (+0.34V)
H+ + e- <====> 1/2 H2 (0.00V)
Answer : Hydrogen
11.What value of Ecell do you expect for Pb(s) → Pb2+ + 2e-
in 0.015 M Pb2+ solution? E0 = +0.13 V
Answer (E = 0.00V)
12.Reduction potential is ....
Answer : an intensive property
13.The standard hydrogen electrode is assigned a potential of ….
Answer : zero volts
14.Calculate the value of E0cell for a galvanic cell that contains the following half cells:
Cl2 + 2e- → 2Cl- (E0 = 1.36v)
Cu+ + e- → Cu (E0 = 0.52v)
Answer (E0cell = 0.84 volts)
15.In all electrochemical cells, the process that takes place at the anode is … and the process that takes place at the cathode is ….
Answer : oxidation, reduction

No comments:

My Blog List