Menu Pages

WELCOME TO MOB +

All my loving teachers/students,

Please motivate yourselves to follow my web.
Enjoy improving your skill and ability in science teaching/ learning, especially in chemistry.

If any of you have a question about your difficulty in chemistry of your daily teaching/ learning, please feel free to contact me, and I will publish the answers to those that may be interesting for most of you.

I ask you also to leave a comment in my articles.

Thanks a lot.


Green Education through Eco Chemistry

"Green Education" bertujuan untuk melancarkan peningkatan kualitas pendidikan bangsa melalui penerapan "Eco Chemistry", yaitu pembelajaran yang dilakukan dengan memanfaatkan segala sesuatu yang alami, ramah lingkungan, sehat, praktis dan ekonomis. Pembelajaran ini memerlukan motivasi diri, internal maupun eksternal dan kepedulian terhadap lingkungan hidup.

Ide ini muncul sejak dicanangkannya tahun 2011 sebagai Tahun Internasional Kimia yang bertepatan dengan peringatan 100 tahun Marie Curie menerima hadiah nobel sebagai ilmuwan kimia wanita pertama. Sedang pemikiran dasar terungkapnya ide ini disebabkan oleh masalah dunia yang sangat memerlukan perhatian, yaitu "Green House Effect" dan "Global Warming." Tindakan ini merupakan salah satu wujud partisipasi aktif penulis terhadap pelaksanaan program wajib belajar 12 tahun dan "Surabaya Eco School."

Penulis mengajak pembaca untuk menerapkan "Green Education" melalui "Eco Chemistry" dalam kehidupan sehari-hari. "Green Education" berlangsung seumur hidup (Long life Education), sejak janin dalam kandungan ibu hingga akan masuk ke liang kubur. Marilah dengan niat dan tekad yang kuat kita tingkatkan terus pendidikan diantara kita, terutama anak bangsa sebagai generasi penerus. Pendidikan ini dapat berlangsung Dimana saja dan Kapan saja.

Contoh penerapan "Eco Chemistry" dalam pembelajaran di SMA Negeri 16 Surabaya secara bertahap penulis terbitkan dalam bentuk artikel. Pembelajaran "Eco Chemistry" yang dimulai di sekolah, terus dilanjutkan secara bertahap ke masyarakat. Diharapkan melalui terobosan baru ini, yaitu penerapan "Eco Chemistry", masyarakat memahami dan menyadari bahwa kimia sangat berperan dalam kehidupan dan masa depan bangsa. Hal ini sesuai dengan slogan "International Year of Chemistry 2011" (IYC 2011), yaitu Chemistry: Our Life and Our Future" yang telah ditetapkan oleh PBB melalui UNESCO. Insya Allah tujuan pendidikan ini dapat tercapai secara optimal.


Web Blog Sejuta Guru Indonesia

Para Pengunjung yang saya cintai,
Ini adalah Blog lamaku yang hingga saat ini digunakan oleh banyak guru, siswa, dan pihak lain yang memerlukan.

Saya juga memiliki Blog Baru lagi yang isinya mulai banyak dan artikel-artikelnya banyak yang berasal dari pertanyaan pengunjung dan permintaan artikel khusus.

Saya akan berupaya untuk mempublish artikel-artikel baru di kedua Blog ini, termasuk blog-blog saya yang lain. Insya Allah tiap hari saya tetap dapat meluangkan waktu untuk menulis artikel, baik tentang kimia, pendidikan seumur hidup, Eco School, kesehatan, dan artikel lainnya.

Semoga kebiasaan menulis ini tak pudar oleh apapun, walau memasuki usia senja. Berbuat yang terbaik untuk anak bangsa begitu indah, marilah bersama cerdaskan bangsa.

Terima kasih

Silakan Berkunjung di http://etnarufiati.guru-indonesia.net

Saturday, 29 August 2009

A VOLTAIC CELL

When you go to the chemistry laboratory and you want to work with electrochemical cells, firstly do the voltaic cell of Zn - Cu.

A voltaic cell is a spontaneous reaction, so that you have to seperate the solution into two half-cells, the first part is oxidation and the other is reduction.


Prepare all the apparatus needed and arrange them as the above picture. For a Zn-Cu cell, please dip a zinc rod in ZnSO4(aq) and a Cu rod in CuSO4(aq). Do not dip Zn rod in CuSO4(aq), because they will react. Connect the Zn rod to the copper rod by using a wire. You can use a galvanometer and a plug key.

The two aqueous solutions in the beackers, ZnSO4 and CuSO4 are interlinked one of another through a salt bridge which is an inverted 'u' tube which is filled with saturated semi solid paste of Agar-agar saturated in NaCl, KCl or KNO3 solution (Agar-agar is a carbohydrate which forms a jelly like substance when dissolved in hot water). You can use filter paper, wet with NaCl(aq). It is more simple than the first.

When the circuit is completed, a deflection is observed in the (G) towards the zinc electrode indicating that the electrons are flowing from the Zn electrode to Cu electrode. The Zn electrode will oxidize.

The electrons lost by the Zn metal and move through electrode and reach the Cu electrode at which they are accepted by Cu2+ ions of the solution to form neutral copper atoms.

In an electrochemical cell, each electrode constitutes one half of the cell and the reaction taking place at the electrode is called half-cell reaction. The overall cell reaction is obtained by adding the two half-cell reactions.

When Zn is added to CuSO4(aq), Zn directly displaces Cu2+(aq) from CuSO4(aq). However, in the electrochemical cell there is no direct contact between Zn and CuSO4(aq). Here, the elecrons can flow from Zn rod to Cu. So the chemical energy changes to the electrical energy. Hence the electrochemical cell acts as a source of electrical current although for a short interval.

The electrode at which oxidation takes place, the metal rod becomes negative charged is called negative electrode. The electrode at which reduction takes place, the metal rod becomes positive charged is called positive electrode.

Accordingly, in the above electrochemical cell, Zn electrode acts as negative electrode while Cu electrode acts as positive.

The function of salt bridge:
a) acts as a link between the two aqueous solution
b) overcomes liquid junction potential.
c) maintains the electrical neutrality of the aqueous solution of the electrodes by releasing or sending oppositely charged ions into the solution.

The cell notation of Zn - Cu is written as : Zn(s)/Zn2+(aq)//C reu2+(aq)/Cu(s) or Zn(s)/ZnSO4(aq)//CuSO4(aq)/Cu(s).

The chemical equation is :
(Anode) Oxidation : Zn(s) --> Zn2+ + 2e Eo = 0,76 volt
(Cathode) Reduction : Cu2+ + 2e --> Cu(s) Eo = 0,34 volt
Redox Reaction : Zn(s)+Cu2+(aq) --> Zn2+(aq)+Cu(s) Eo cell = 1,10 volt

Sometimes you can directly caculate the Eo cell without write down the chemical equation.
Eo cell = Eo Cu2+/Cu - Eo Zn/Zn2+ (Eo of Red at Cathode - Eo of Ox at Anode)
Eo cell = 0,34 volt - . -0,76 volt = 1,10 volt.

No comments:

My Blog List