Menu Pages

WELCOME TO MOB +

All my loving teachers/students,

Please motivate yourselves to follow my web.
Enjoy improving your skill and ability in science teaching/ learning, especially in chemistry.

If any of you have a question about your difficulty in chemistry of your daily teaching/ learning, please feel free to contact me, and I will publish the answers to those that may be interesting for most of you.

I ask you also to leave a comment in my articles.

Thanks a lot.


Green Education through Eco Chemistry

"Green Education" bertujuan untuk melancarkan peningkatan kualitas pendidikan bangsa melalui penerapan "Eco Chemistry", yaitu pembelajaran yang dilakukan dengan memanfaatkan segala sesuatu yang alami, ramah lingkungan, sehat, praktis dan ekonomis. Pembelajaran ini memerlukan motivasi diri, internal maupun eksternal dan kepedulian terhadap lingkungan hidup.

Ide ini muncul sejak dicanangkannya tahun 2011 sebagai Tahun Internasional Kimia yang bertepatan dengan peringatan 100 tahun Marie Curie menerima hadiah nobel sebagai ilmuwan kimia wanita pertama. Sedang pemikiran dasar terungkapnya ide ini disebabkan oleh masalah dunia yang sangat memerlukan perhatian, yaitu "Green House Effect" dan "Global Warming." Tindakan ini merupakan salah satu wujud partisipasi aktif penulis terhadap pelaksanaan program wajib belajar 12 tahun dan "Surabaya Eco School."

Penulis mengajak pembaca untuk menerapkan "Green Education" melalui "Eco Chemistry" dalam kehidupan sehari-hari. "Green Education" berlangsung seumur hidup (Long life Education), sejak janin dalam kandungan ibu hingga akan masuk ke liang kubur. Marilah dengan niat dan tekad yang kuat kita tingkatkan terus pendidikan diantara kita, terutama anak bangsa sebagai generasi penerus. Pendidikan ini dapat berlangsung Dimana saja dan Kapan saja.

Contoh penerapan "Eco Chemistry" dalam pembelajaran di SMA Negeri 16 Surabaya secara bertahap penulis terbitkan dalam bentuk artikel. Pembelajaran "Eco Chemistry" yang dimulai di sekolah, terus dilanjutkan secara bertahap ke masyarakat. Diharapkan melalui terobosan baru ini, yaitu penerapan "Eco Chemistry", masyarakat memahami dan menyadari bahwa kimia sangat berperan dalam kehidupan dan masa depan bangsa. Hal ini sesuai dengan slogan "International Year of Chemistry 2011" (IYC 2011), yaitu Chemistry: Our Life and Our Future" yang telah ditetapkan oleh PBB melalui UNESCO. Insya Allah tujuan pendidikan ini dapat tercapai secara optimal.


Web Blog Sejuta Guru Indonesia

Para Pengunjung yang saya cintai,
Ini adalah Blog lamaku yang hingga saat ini digunakan oleh banyak guru, siswa, dan pihak lain yang memerlukan.

Saya juga memiliki Blog Baru lagi yang isinya mulai banyak dan artikel-artikelnya banyak yang berasal dari pertanyaan pengunjung dan permintaan artikel khusus.

Saya akan berupaya untuk mempublish artikel-artikel baru di kedua Blog ini, termasuk blog-blog saya yang lain. Insya Allah tiap hari saya tetap dapat meluangkan waktu untuk menulis artikel, baik tentang kimia, pendidikan seumur hidup, Eco School, kesehatan, dan artikel lainnya.

Semoga kebiasaan menulis ini tak pudar oleh apapun, walau memasuki usia senja. Berbuat yang terbaik untuk anak bangsa begitu indah, marilah bersama cerdaskan bangsa.

Terima kasih

Silakan Berkunjung di http://etnarufiati.guru-indonesia.net

Friday, 14 August 2009

VOLTAIC CELL QUIZ Part II

1.The equation that represents a reaction that is not a redox reaction is ….
1. Zn + CuSO4 → ZnSO4 + Cu
2. 2H2O2 → 2H2O + O2
3. H2O + CO2 → H2CO3
4. 2H2 + O2 → 2H2O
a.Reaction 1
b.Reaction 2
c.Reaction 3
d.Reaction 4
e.All of these are redox reactions
2.For the galvanic cell described below, the correct line notation is ….
Cl2 + 2e- → 2Cl- (E0 = 1.36v)
Cu+ + e- → Cu (E0 = 0.52v)
a.Pt(s)|Cl2(g)|2Cl-(aq)||Cu(s)|Cu+(aq)
b.Pt(s)|Cu(s)|Cu+(aq)||Cl2(g)|2Cl-(aq)|Pt(s)
c.Cu(s)|Cu+(aq)||Cl2(g)|2Cl-(aq)
d.Pt(s)|Cl2(g)|2Cl-(aq)||Cu(s)|Cu+(aq)|Pt(s)
e.Cu(s)|Cu+(aq)||Cl2(g)|2Cl-(aq)|Pt(s)
3.What is indicated when a chemical cell's voltage (E) has dropped to zero?
a) The concentration of the reactants has increased.
b) The concentration of the products has decreased.
c) The cell reaction has reached equilibrium.
d) The cell reaction has completely stopped.
4.Given the redox reaction:
2 Cr(s) + 3 Cu2+(aq) --> 2 Cr3+(aq) + 3 Cu(s)
Which reaction occurs at the cathode in an electrochemical cell?
a) reduction of Cu2+(aq)
b) reduction of Cu(s)
c) oxidation of Cr3+(aq)
d) oxidation of Cr(s)
5.Given the cell reaction:
2 H2O(l)  2 H2(g) + O2(g)
The cell is best described as
a) an electrolytic cell in which an exothermic reaction occurs
b) an electrolytic cell in which an endothermic reaction occurs
c) a galvanic cell in which an exothermic reaction occurs
d) a galvanic cell in which an endothermic reaction occurs
6.In an electrochemical cell, what is the purpose of the salt bridge?
a) It is the anode.
b) It is the cathode.
c) It permits the migration of ions between the half-cells.
d) It permits the mixing of solutions between the half-cells.
7.In a voltaic cell what type of ions move toward the cathode?
a. anions
b. cations
c. neither cations nor anions
d. freons
e. both cations and anions
8.What is the equation for the net cell reaction for the electrochemical cell:
Pb(s) | PbI2(s) | HI(aq) | H2(g) | Pt(s)
a. Pb(s) + 2I-(aq) --> PbI2(s) + 2e-
b. 2H+(aq) + 2e- --> H2(g)
c. Pb(s) + 2HI(aq) --> PbI2(s) + H2
d. both a and b
e. none of the above
9.Referring to the table of Standard Cell Potentials below, determine the standard cell potential for the following reaction running in this direction:
2 Fe3+(aq) + Zn(s) --> 2 Fe2+(s) + Zn2+(aq)
a) -2.30 V
b) +0.01 V
c) +0.78 V
d) +1.53 V
e) +2.30 V
STANDARD REDUCTION POTENTIALS E°(volts)
F2 + 2 e- ---> 2 F- E0 = +2.87
Au+ + e- ---> Au Eo = +1.69
Ag+ + e- ---> Ag Eo = +0.80
Fe3+ + e- ---> Fe2+ Eo = +0.77
Cu2+ + 2 e- ---> Cu Eo = +0.34
2 H+ + 2 e- ---> H2 Eo = 0
Pb2+ + 2 e- ---> Pb Eo = -0.13
Fe2+ + 2 e- ---> Fe Eo = -0.44
Zn2+ + 2 e- ---> Zn Eo = -0.76
Na+ + e- ---> Na Eo = -2.71
Li+ + e- ---> Li Eo = -3.05
10.Which of the following metal ions in aqueous solution is most easily oxidized to its aqueous ionic form?
a) Na
b) Pb
c) Zn
d) Ag
11.Which metal is used as a coating on steel to limit corrosion?
a) Na
b) Ca
c) K
d) Zn
12.Given the nickel-cadmium battery reaction:
2 NiOOH + Cd + 2 H2O --> 2 Ni(OH)2 + Cd(OH)2
What occurs during discharge in the nickel-cadmium battery?
a) Ni3+ is reduced to Ni2+.
b) Ni2+ is reduced to Ni3+.
c) Ni3+ is oxidized to Ni2+.
d) Ni2+ is oxidized to Ni3+.
13.Referring to the table of standard cell potentials attached, determine the standard cell potential of the following reaction for the corrosion of iron in an acidic environment:
Fe(s) + 2 H+(aq) +1/2 O2(g) --> Fe2+(aq) + H2O(l)
a) +0.44 V
b) +0.79 V
c) -0.79 V
d) +1.23 V
e) +1.67 V
14.Which ion in solution is most easily reduced to its elemental form?
a) Na+
b) Cu2+
c) Mg2+
d) Zn2+
15.In the alkaline energy cell the overall reaction is: Zn(s) + 2MnO2 (s) +2 H2O ---> Zn(OH)2(s) + 2MnO(OH) (s). Which of the following half-reactions is taking place at the cathode?
a) Zn2+(aq) + 2e- ---> Zn(s)
b) Zn(s) ---> Zn2+(aq) + 2e-
c) Zn(s) + 2OH-(aq)  Zn(OH)2(s) + 2e-
d) 2 MnO2(s) +2 H2O + 2e- ---> 2MnO(OH)(s) + 2OH- (aq)
16.In the lead storage battery the product of both the cathode and anode reactions is?
a) PbSO4
b) PbO2
c) Pb
d) H2SO4
17.The fuel cell we discussed in class forms the following product:
a) H2
b) H2SO4
c) H2O
d) H2S
e) O2
18.In an alkaline energy cell the overall cell reaction is as follows:
Zn(s) + 2 MnO2(s) + 2 H2O --> Zn(OH)2(s) + 2 MnO(OH)
Which of the following reactions is taking place at the cathode?
a) 2 MnO2(s) + 2 H2O + 2e- --> Zn(OH)2(s) + 2 MnO(OH)(s)
b) 2 MnO2(s) + 2 H2O + 2e- --> 2 MnO(OH)(s) + 2 OH-
c) Zn(s) + 2 OH-(aq) --> Zn(OH)2(s) + 2e-
d) Zn(OH)2(s) + 2e-  Zn(s) + 2 OH-(aq)
19.In a Nickel-Cadmium cell the following overall reaction is taking place:
Cd(s) + NiO2(s) + 2 H2O Cd(OH)2(s) + Ni(OH)3(s)
Which of the following half-reactions are taking place at the anode?
a) NiO2(s) + 2 H2O + 2e- --> Ni(OH)2(s) + 2 OH-
b) Cd(s) + 2 OH-(aq) --> Cd(OH)2(s) + 2e-
c) Cd(OH)2(s) + 2e- --> Cd(s) + 2 OH-(aq)
d) Ni(OH)2(s) + 2 OH- --> NiO2(s) + 2 H2O + 2e-

No comments:

My Blog List